Mooie klim over de Healy Pass

Ierland, County Cork

Gisteren was het dus een mooie camping met schitterend uitzicht. Wel al beetje op hoogte en dat merk je dan s nachts dat het wat kouder is. Vanmorgen was tent nog nat van de dauw. Zon was er helaas niet, meer bewolking en in schaduw van de berg. Wat later vertrokken want tocht vandaag gaat niet zo heel ver. Wel kan ik meteen beginnen aan de klim over de Healy Pass. Ook deze klim gaat heel geleidelijk, ik denk zo'n 4% stijging. Wel weer mooie uitzichten. Ook deze klim is laatste stukje het zwaarste, maar zonder problemen boven gekomen. Eerste zweet is al wel los. Boven staan al 2 dames op wielren fiets die de andere kant beklommen hebben. Die kant ziet er nog spectaculairder uit: heel veel bochten en van verre kun je al zien waar de top ligt. De afdaling was dan ook veel remmen om de bocht goed door te komen. En uiteindelijk kom je dan in Adrigole waar ik de Bantry Bay al zie liggen. Dan volgt saai stuk over grotere weg die nog behoorlijk druk is. In Glengarrif tijd voor koffie en broodje. Mijn eerste plan was om in Ballylickey naar camping te gaan, maar het was nog maar 13 uur toen ik daar was. Dus maar verder naar Bantry, mooi plaatsje waar een Lidl was voor de nodige boodschappen. Vanaf hier maak ik een extra rondje langs de kust omdat ik anders al voor vrijdag in Cork aankom. De camping ligt iets buiten Durrus, weer tegen de berg aan maar wel veel minder uitzicht. Heel rustig, alleen paar Duitsers die ik gezien heb. De aanwezige Tipitenten zijn niet bezet.
Voor eten dit keer stukje terug fietsen naar een Pub en daar kan ik ook de wedstrijd van de Belgen nog bekijken. Op camping helaas dit keer geen televisie.
Op de teller dit keer maar 65 km. Voor morgen moet ik straks nog weer uitzoeken waar ik uit zal komen.

Tot later...

Wees maar op je hoede, straks wordt jouw tent lek geschoten met pijl en boog ;)

Wilfried 2024-06-17 20:17:57

Daar zou je met fiets en al inpassen! Mocht je die niet ff gebruiken ;) fijne avond en succes morgen. Wij tellen al lekker af hier :)

Vera 2024-06-17 20:33:35

hoi Willie, ik sluit me dit keer helemaal bij Vera aan, petje af zoals jij het daar doet, groetjes

Mariët Hendriks 2024-06-17 23:36:48

Mooie foto’s nog veel fiets plezier.