Waar blijft de tijd?

Zweden, Tanumshede

Vandaag een drukke dag! Had in totaal wel 2 vlaggetjes op de kaart staan om aan te doen. En meteen de laatste 2, maar dat geeft niks, het waren ook de enige deze vakantie.

Ik was al tijdig op pad, koffie en een broodje in de haven en rustig door. Alle overal rondslingerende campers hadden de gordijntjes nog dicht, dus de weg was nog relaxt.

Eerst stop was Fjällbacka. De lezers van Camilla Läckberg weten dan precies wat zich daar allemaal afspeelt. Het grote hotel, de haven, het politiebureau, alles was er. Maar zoals altijd, het boek is beter. Heb er een van haar gekocht de eerste dag in Zweden, vorder langzaam. Ben op 141…

Door naar Tanum. Daar ligt de grootste en best bewaarde verzameling rotstekeningen uit de Bronstijd. Unesco wereld erfgoed. En dat blijft beren-interessant. Ze zijn gemaakt tussen 2000 en 200 v.Chr. Dat betekent dat er bootjes van 1800 jaar verschil naast elkaar staan.

Ik was hier al ooit 30 jaar geleden samen met Marielle. In de tijd dat je naar de bibliotheek ging voor reisgidsen om je tocht voor te bereiden en via een adres uit de Kampioen een magazin van het Zweeds toeristen buro opgestuurd kreeg. De grote wegenatlas op schoot en hopen dat de ingetekende camping nog steeds bestond.

Tijden veranderen, zelfs het museum wat er nu staat was nog niet gebouwd, maar die duizenden tekeningen zijn nog steeds hetzelfde. Het enige wat daaraan verandert is de betekenis ervan, die wijzigt met elke studie…

Morgen een wekker! Ga proberen een veerboot te halen over 32 km, maar heb geen goed idee of de weg snel of langzaam is. Lees: vlak of hultebult…

Heerlijk.... en die zwarte kat ;)

Yvonne G11 2024-08-02 20:58:52

Wat bijzonder, die tekeningen

Marianne Buitenhuis 2024-08-02 23:20:02

Wat een leuk verslag weer Olga. En superfoto's! Zweeds lezen zelfs, dat is echt beundransvärd!! Lekker slapen!

Mariëlle 2024-08-02 23:34:04

Méér dan een cursus Zweeds, zie ik. Gaaf, die rotstekeningen.

Everdiene 2024-08-03 06:48:01

Hey Ploegje, Jij bent weer lekker op de pedalen aan het staan, en wij mogen weer meegenieten van al jou mooie globetrotter ervaringen 🚲🏕️ Lekker plonzen in het water op ‘t eind van de dag lijkt mij zalig na zo’n dagje fietsen! De vrijheid van “ik ga terug naar de tekentafel om plannen te wijzigen” is écht geweldig 😊 Die veerboot naar ‘n nieuw land ga je wel halen 🚲💨 anders weet jij ter plaatse vast wel ‘n plan B te bedenken. Enjoy the ride 🙋🏻‍♂️

Henk G11 2024-08-03 08:48:43

Ga zo door “ploegmans”

André 2024-08-03 16:00:19

Oh ja ik heb aardig wat boeken van Camilla verslonden! Maar nog wel heel veilig in het Nederlands ;). Respect dat jij het in het Zweeds doet! En wat leuk om het eens in het echt te zien ;).