Göteborg

Zweden, Göteborg (stad)

Wàt een monstertocht vandaag!! Niet omdat ie lang was, of zwaar maar in Göteborg komen en er weer uit… Maar laat ik vooral vooraan beginnen. In Kungsbacka, want daar zag ik ontbijtend al het campinggezelschap langskomen. Nederlandse vers gepensioneerde muziekleraar en vrouw. Twee ietwat verweerde Zwitserse die via Oslo naar huis fietsen, 15 maanden geleden thuis vertrokken. En die rare gast die om half 12 gisteravond nog dacht met open armen ontvangen te worden… idioot.

De route liep langs en dwars over een prachtige golfbaan, een stuk verderop langs een suffig kleiner baantje, maar vooral langs de kust. Vanochtend had ik al een bed gereserveerd in de jeugdherberg net buiten de stad dus had tijd te over om eens lekker lang rond te hangen op zo’n strandplek en de grote diversiteit aan Zweden te observeren.

En toen nog maar klein stukkie naar de stad. Nou dat was vooral heel veel klimmen door industriegebieden en daarna een lang stuk kruipdoorsluipdoor langs de haven. Maar toen lag in de verte de stad te glunderen.

En was de afgelopen week fietsen een heerlijkheid met goede ruime fietspaden. In Goteborg begreep ik niets van hoe en waar ik mocht zijn. Dan op de stoep. Vervolgens een fietspad aan de linkerkant van de weg, ineens tramrails. Dan weer over de busbaan maar ineens niet meer en overal tussendoor elektrische stepjes. Stresss!!!

Ben via kortste weg de stad uit gevlucht, Rechtdoor naar de jeugdherberg! …om bij een omleiding uit te komen waarbij wij als fietsers via ongeveer alle lussen van een in aanleg zijnde klaverblad over onder en door de snelweg geloodst werden. Scary.

Maar! Ik heb voor mezelf een kamer voor vier. Mijn was hangt te drogen en heb een nachtje bijgeboekt. Morgen veilig met de tram terug naar de stad, lekker als toerist. Krijgen ook de billen even rust…

(En toelichting bij de foto’s. Zo’n zakje niet als nieuw te verkopen maar zonde om weg te gooien kost €0,80 per kilo. Win-win)

Ik vind de gebouwen ook ZO mooi, deze rode kleur wordt veel gebruikt !!! Mooi die uitgestrektheid !