Nog één keer Claire en Jamie achterna.

Verenigd Koninkrijk, New Lanark

Op onze laatste volledige dag in Schotland gaan we nog eens op Outlander-tour. Eerst stoppen we bij Devil's Pulpit, een diepe kloof met rood water. Het water is natuurlijk niet echt rood, dat komt door de rode zandsteen waar het over loopt.
Deze locatie werd gebruikt als St Ninian's Spring, ofwel Liar's Spring. Dougal vraagt ​​Claire om uit de bron te drinken. Als ze dat doet, accepteert hij dat hij haar moet vertrouwen.
De stenen die een trap naar beneden vormen zijn gedeeltelijk weggespoeld. Het is nat en glad, we vinden het te gevaarlijk om naar beneden te gaan.

Daen Castle, een 14de-eeuws kasteel was eigendom van de familie Boyd. Het werd geschonken aan de gemeente en is onlangs gerestaureerd. In Outlander was het Beaufort Castle, de zetel van Clan Fraser of Lovat en de thuisbasis van Jamie's grootvader, Lord Lovat.

Terug naar de kust, naar Dunure.
Het slaperige dorpje Dunure in Ayrshire is een paar jaar geleden beroemd geworden toen het Outlander-team dit schilderachtige plekje koos om scènes van seizoen 3 en 4 te filmen. De hele plaats werd omgetoverd tot een 18e-eeuwse haven!
De kleine haven fungeerde als Ayr Harbour waar Claire en Jamie Jared opnieuw ontmoeten en aan boord gaan van de Artemis. Ze verlaten Schotland voor hun reis naar Jamaica op zoek naar Young Ian. Dezelfde haven diende ook als de haven waar Bree en Roger hun reizen naar de koloniën begonnen, en kwam opnieuw in beeld als Wilmington, North Carolin, waar Brianna en Roger herenigd werden.

Ook het strand en het kasteel naast de haven werden gebruikt. Scènes waarin Claire en Jamie de jonge Ian naar Silkies' Island zien zwemmen en momenten op het eiland, werden daar gefilmd. Het omliggende platteland werd gebruikt voor scènes in de buurt van de Ardsmuir-gevangenis.

Voor de laatste nacht in Schotland hadden we een hotel geboekt ten zuiden van Glasgow.