Nessy zoeken.

Verenigd Koninkrijk, Foyers

Vandaag gaan we verder noordwaarts. Eerst even stoppen bij de supermarkt, op de parking werden we aangesproken door een avontuurlijke Schot. Hij gaf ons enkele tips voor mooie campings en wandelingen.

We stoppen bij Balvenie Castle, een dertiende-eeuws kasteel, gelegen in Glen Fiddich, op het grondgebied van en ruim 1,5 kilometer ten noorden van het centrum van Dufftown in de Schotse regio Moray. Het werd gebouwd door de familie Black Comyn. Nadat deze familie was verslagen door Robert the Bruce, kwam het kasteel in het begin van de vijftiende eeuw in handen van de familie Black Douglas. Een halve eeuw later werd de familie verslagen door de kroon, die het kasteel in handen gaf van de familie Stewart, graven van Atholl. In de zeventiende eeuw kende het kasteel verschillende eigenaars en speelde een kleine rol in de Jacobietenopstanden. Vanaf 1718 was het kasteel niet meer als residentie in gebruik.

Aan de kust bij Inverness bezoeken we Ford George. Het werd gebouwd na de slag van Culloden, voltooid in 1768 en werd speciaal ontwikkeld als een indrukwekkend en ondoordringbaar fort.

Fort George is nog steeds een actieve legerbarak en is de thuishaven van de Black Watch, het 3e Bataljon van de Royal Regiment van Schotland, en diende eerder andere regimenten van het Britse leger. In The Highlanders’ Museum binnenin het fort vernemen we meer over de gerelateerde militaire regimenten van het kasteel. De vestingmuren zijn perfect om dolfijnen te spotten aangezien ze uitkijken over de Moray Firth, die zouden er zijn, maar we hebben er geen gezien.

We stoppen ook nog even bij het slagveld van Culloden, dit is de locatie van de laatste slag van de mislukte Jacobitische opstand van 1745. Dit betekende ook het einde van de traditionele highlandercultuur, clans verdwenen. Tartans, kilts, wapens, doedelzakken en het Gaelisch werden verboden.
De Slag om Culloden en de Jacobitische opstand spelen een integrale rol in het Outlander-verhaal.

De camping is gelegen aan Loch Ness, het is er lekker rustig. Strak moeten we nog op zoek naar het monster.