Welkom in Schotland.

Verenigd Koninkrijk, North Tyneside

Na een mooi en uitgebreid ontbijtbuffet gaan we naar buiten op het dek terwijl we de haven binnenvaren. Net als alles op deze ferry is ook het afrijden goed georganiseerd. 'Passagiers van de voertuigen op dek 3, mogen nu naar hun auto, de andere wachten op verdere instructies' Wij staan op dek 3, dus zijn we snel weg.

Eerste stop is de grensparking, niet bijzonder maar we moeten hier toch een foto van hebben.

Preston Mill, als Outlander fans moesten we die zien. De beek voor de watermolen lijkt veel kleiner dan in de serie. De conservator liet ons foto's van de opnames zien, en vertelde dat de productie een dam had gebouwd om het water te doen stijgen.

Voor vertrek hebben we een 14-daagse kastelen-bezoekerspas gekocht. We gebruiken die de eerste keer bij Tantallon Castle. Een mooie kasteelruine met uitzicht over Firth of Forth.

Edinburgh is waarschijnlijk een mooie stad, maar die laten we laten die toch aan ons voorbij gaan. We gaan naar het schip dat nooit zal varen, Blackness Castle. Ook weer een prachtige kasteelruine. De binnenplaats is de filmlocatie van de geseling scène van Jamie.

Nog snel naar Linlithgow Palace. Jammer, een deel van het paleis staat in de steigers.

Onze eerste dag sluiten we af in Lallybroch, of in het echt Midhope Castle. We weten dat je hier alleen de buitenkant maar kan bezoeken, toch willen we het zien . . . maar we zijn te laat, het is al gesloten. Dit kasteel zit niet mee in de pas, toegangsprijs is 7 pond per persoon, toch wel een beetje overdreven, die hebben we dan mooi uitgespaard. Heel grappig, op de poort hangen drie brievenbussen, één van Jamie en Claire, één van Ian en Janet en ook een voor Roger en Brianna. Gaat de post dan terug naar de 18de eeuw of naar 1968??

Dan naar de camping, tot 18uur kunnen we inchecken. We zijn er om half zes, en de boel is gesloten. Er was nog een tweede camping in de buurt, dan daar maar naar toe. Het is een hele mooie, rustige camping.

Beste reizigers, Geniet van jullie reis !!! Binnen enkele weken bezoek ik ook Schotland met een LR 110 die ik in Glasgow gehuurd heb. Van de verhuurder kreeg ik vorige week onderstaand bericht aangaande nieuwe LEZ-zones in enkele Schotse steden. Blijkbaar worden old school Defenders geweerd en de boete bedraagt GBP 480. "Good morning We need to make you aware that Scotland has recently introduced low emission zones in the city centres of Aberdeen, Dundee, Glasgow and Edinburgh. Our Classic Land Rover Defender vehicles are not LEZ compliant and therefore cannot be taken into these city centres. https://lowemissionzones.scot/about/local-lezs We are sorry for any inconvenience caused but we were under the impression that vehicles from 2015 onwards would be compliant but this has proved not to be the case and the penalty for entering these zones can be as much as £480.00" Dank voor de mooie verslagen met vriendelijke groeten, Erik & Britte