NC500.

Verenigd Koninkrijk, Durness

We rijden langs de oostkust verder naar het noorden over de NC500, de North Coast 500. De volledige route, 516 miles lang, gaat van en terug naar Inverness, helemaal rond langs de kustlijn in het noorden van Schotland.

Het eerste stuk is niet zo mooi. We stoppen wel bij het meest noordelijke punt van het Britse vaste land. Hier zien we al een paar puffins. Verder naar het westen is het landschap weer heel mooi.

De Smoo Cave is een 15 m hoge zeegrot, het is de grootste kustgrot in het VK. Gevormd in kalksteenkliffen aan de oostelijke zijde van het dorp Durness en bereikbaar via een speciaal aangelegd pad. 'Zie de indrukwekkende waterval binnenin, die zo'n 24m naar beneden in de grot valt' staat in de omschrijving. Je kan een rondleiding maken per boot, dat doen we. Eigenlijk betalen we veel geld voor wat het is, en de waterval is er helemaal niet, die is er alleen als het regent.

Aan de andere kant van het dorp ligt de camping. We installeren ons, zicht op zee, nemen een aperitief en gaan naar het restaurant. Het is er erg druk, oranje speelt op het EK, en alle Nederlanders zitten er voor de TV. Dan nemen we maar pizza's mee naar onze kampplek.