Vertrek naar Münchsmünster, sommerkellerstrasse.

Kroatië, Bačva

Goedemorgen

Na een hele benauwde nacht , ging de wekker om 5.30 uur.
Het was onstuimig, maar gelukkig geen hagel . Wel onweer.
Nu is het miezer en maar 18 graden.
Brrrrrrr koud :-)

Kopje koffie,en bij ons camping lampje wakker worden.
Ze hebben hier namelijk alleen maar bouwlampen als verlichting.

We gaan de laatste spullen pakken.
En Jacco doet de laatste tassen in de oven.

Dan met moeite een broodje eten, bij de medicijnen.
Maar ik kan heel slecht tegen eten zo vroeg.

Om 6.37uur , 7 minuten later dan onze planning, rijden we weg.
Fijn dat we niet zoals meestal op controle van het huis hoeven te wachten.

We gaan dit keer over Italië,omdat bij slecht weer altijd vertraging is bij de karawanken.Tobian stond daar gisteren ook ruim 3 uur vast.
En een herhaling van de drama reisdag van vorig jaar willen we ook niet.

Ondanks de regen zijn we vlot bij de grens met Slovenië.
Daarna hoeven we gelukkig niet door het drukke centrum van Koper.
We buigen af richting Italië.
De grens met Italië gaat ook vlot.
Nu richting Triest en Udine.
Helaas regent het nog steeds.

Ik val in slaap.
Als ik wakker schrok.. rijden we midden tussen hoge bergen.
Prachtig gezicht.
Veel laag hangende bewolking.

Jacco is heel verbaasd over hoe rustig het is.
We zijn al bijna bij Oostenrijk.
Wel enorm veel tunnels.
Maar met die bergen kan dat ook niet anders.

Om 9.15 stoppen we bij Restaurant Dreilandeck in Oostenrijk.
Wat gaat dit fijn snel...en geen gestress bij de karawanken tunnel.

We nemen koffie . Ik neem een Schwarzwälder kirsch taartje erbij.
En Giliam een apfelstrudel. Jacco vindt het te vroeg voor gebak(Hoezo te vroeg ?)
En neemt dus een croissant.

Nog even een Pipi pauze.
De toiletten hier zijn super schoon.
Et zit een toilet dame en als ik haar complimenteer met de schone toiletten en wat extra geef ...bedankt ze mij wel 4 keer.

Een andere Nederlandse dame hoor ik op de trap tegen haar dochter zeggen ; ow..je moet betalen. Ze zien dat de toiletjuffrouw even wegloopt en zeggen kom snel...en schieten snel het toilet in.
Het was alleen wel het HEREN toilet :-)

Om 9.46 uur rijden we weer verder. Nu op weg naar Villach .
De regen achtervolgt ons.
Heel af en toe is het droog en zien we een vleugje zon.

Ik ga mijn boek weer luisteren.
Het is zo'n bijzonder en mooi boek. Maar waarschijnlijk ook door de manier van voorlezen.
En iets wat niet snel gebeurd bij een boek..het laat me een beetje stilletjes huilen.
Dus een tip : het boek : before the coffee gets cold. Weet niet of er ook een Nederlandse versie van is.
Tegen 11.15 komen we in wat vervelend verkeer terecht. Stilstaan, langzaam rijden en enorm veel flitspalen.
We zien dat er net na de grens met Duitsland heel veel file staat...alles rood.
Dus we stoppen bij de grens.
Even pauze maken,hapje eten en uitzoeken wat de slimste route is.

De rasstätte blijkt niet de normale vieze bende.
Het is eigenlijk gewoon een restaurant waar een ober aan tafel komt.

Ik heb heel erg behoefte aan sterke koffie.
Die krijg ik. Zelfs met een olifant erop :-)
Olifanten koffie dus.
Voor eten bestellen we curryworst met patat.

We zien dat hier ook eten door een robot wordt gebracht.
Ik wil dat filmen.
Maar helaas...bij ons komt gewoon de ober met de borden aanlopen.

Het eten is erg lekker.
Jacco en Giliam hebben inmiddels uitgezocht wat de slimste route gaat worden.
Kennelijk is er rondom München een groot probleem en is er zelfs een snelweg afgesloten.

Het is nog maar 200 km naar ons overnachtings adres , maar volgens Google doen we daar nu 3 uur en 15 minuten over, via de snelste route.

We gaan het zien. Zullen vast niet zo laat aankomen als vorig jaar. Maar we moeten er wel voor 18.00 uur zijn.

Omdat we precies bij de grens gestopt zijn , komen we via een andere baan de snelweg op en rijden we dus een heel stuk file bij de grenspost voorbij. Er worden best veel auto's aan de kant gezet.

Na de grens rijdt het gelukkig weer vrij vlot sneller door. De bergen hier zijn nog steeds in watten gehuld.

Rondom en bij München staat het overal vast. Dus we moeten van de snelweg af en door dorpjes.
Heel veel rare kronkel weggetjes.

Ik val weer in slaap.
Als ik om 14.25 wakker schrok...rijden we net bij Nürnberg in de buurt , langs het straatje waar we vorig jaar zochten naar avondeten ...rond 21.00 uur S'avonds.
Jacco vind het raar dat ik dat zo direct weet.
Maar als we even later langs de garage rijden waar tientallen Porsches staan...herkent ook Giliam het :-) en dus klopt mijn herinnering.

Helaas is er verderop weer file. Zo lekker als dat het vanmorgen ging , zo traag gaat het nu.
Om 14.50 stoppen we even omdat het file rijden wel heel vervelend is.
Even een rondje parkeerplaats lopen en koekjes eten. De parkeerplaats staat vol vrachtwagens.

Na 10 minuten sluiten we maar weer aan in de file. Er zijn diverse ongelukken gebeurd.
Het laatste stuk naar Münchsmünster, gaat via landelijke weggetjes. Prachtige omgeving met heuvels,water en bossen. Maar helaas mist en regen.

Om 16.00 uur, net 2 minuten voordat ik mijn luisterboek uit heb, zijn we bij het huis waar we overnachten. Heel modern en groot.

Het is even zoeken naar de eigenaar. Dan ontdekt Giliam dat de sleutel in de deur zit en dat de deur open is , maar om nu zomaar naar binnen te gaan. We roepen bij de deur hard : Hallo ...
Maar geen antwoord.
Net als we twijfelen of we naar binnen gaan, komt de eigenaar eraan. Het blijkt dat hij nog in een telefonische meeting zat.
Hij doet een korte uitleg en verdwijnt weer.

Het huis is echt onwijs mooi. Strak en modern ingericht. Zelfs een bad.
Maar we zijn hier maar voor 1 kort nachtje.

We zetten koffie en drinken aan het kookeiland een kopje verse koffie.
Vanuit de keuken heb je zicht op een flitspaal:-) die aan de weg achter het huis staat.
Toeval....het thema van de dagelijkse foto challenge vandaag is : 📸 camera.

Giliam vindt de muziekinstallatie wel interessant. En is heel blij dat hij een bed heeft waar hij languit in kan liggen zonder houten achtereinde.

Je zou hier makkelijk zelf kunnen koken...er is van alles ...maar wij willen uit eten.
Alleen nog zoeken waar ,want het is natuurlijk maandag.

We lopen een rondje door het dorpje.
De eerste Gasthof die Giliam had gevonden is dicht vanwege Urlaub.

Dan vindt Jacco een , lach niet, croatisch grill restaurant.
Maar helaas ook die is gesloten vanwege Urlaub.
Uiteindelijk komen we bij de Gasthof Stötter uit bij het marktplein.
Deze is open en best druk.
Gutbürgerliche Küche staat er.

De sfeer is in ieder geval niet te sjiek..en gezellig.

De menukaart is ietwat ingewikkeld.
Het blijkt dat bij elk gerecht beschreven staat van welke boer met welk soort vee het vlees komt.
En er speciale seizoensgerechten.
Maar in Beiers geschreven,dus even puzzelen.

Giliam neemt de grill plätter. Veel vlees ,salade en bratkartoffeln.
Jacco neemt de Schwiebel rostbraten met biersaus.
En ik neem de Herrenschnitzen.
Stukjes kalkoenvlees met spätzle en roomsaus met frischlingen.

Het klinkt allemaal goed.
En na wat wachten ...ziet het er ook allemaal goed uit.
Giliam en Jacco kregen als voorgerecht ook een bordje salade. Maar omdat deze al aangemaakt was met dressing , luste Giliam het niet. Dus mocht ik het lekker op eten.

Het eten is echt heel goed.
Super lekker vlees.
Als nagerecht bestel ik Apfelstrudel.
Jacco wil eerst schwetzensmören bestellen,maar na raadplegen van Google toch niet.
(Blijkt iets met pruimen te zijn)
Giliam neemt de Äpfel kerlchen mit zimtsucker..soort appelbeignets met kaneelsuiker.

Dan nemen we nog een cappuccino.
Prima afsluiting van een heerlijk diner.

We kijken in het dorpje nog even of er ook een bakkertje zit. Die zit er en gaat al om 6.00 uur open.
Mooi voor morgenochtend.

We gaan terug naar ons overnachtings huis.
Lekker douchen straks en dan heerlijk slapen.
Het was een vermoeiende dag.
Morgen weer vroeg op ....en dan richting huis. Ook wel weer fijn.
En we missen Flip ook .

Voor diegenen die het zo jammer vinden niet meer dagelijks mijn verhaaltjes te kunnen lezen ....

Ik wil best op jullie kosten op vakantie,of met jullie mee ....en dan wat schrijven hoor :-)
Is best een optie.

En anders toch weer wachten totdat wij weer op vakantie gaan.
Ik vind het in ieder geval leuk dat jullie blij zijn , met mijn gekeuvel.

En jullie opmerkingen komen straks ook gezellig in mijn fotoboek.
Want daarom doe ik het eigenlijk.

Goedemorgen. Best een goede eerste reisdag voor jullie zo te lezen. Vandaag voor jullie het laatste stuk. Hopelijk goed geslapen in jullie moderne strak ingerichte appartement. Nog een goede ontspannen reis en hopelijk zijn jullie voor de voorspelde regen van vanavond thuis zodat jullie droog de auto uit kunnen pakken. En dan weer wennen aan de nederlandse zomertemperaturen :-) xxx

Cathelijne 2024-08-20 10:08:08

Goedemorgen, wat een vlotte reis over een nieuwe route, volgende keer waarschijnlijk met mooi weer. Op zich goede timing om pas op deze dag een regenachtige dag te hebben... Vraagje: waarom moet Jacco de laatste tassen in de oven zetten? Zal wel de auto geweest zijn 😜. En nu al weer aan het laatste stuk bezig, hopelijk in het zonnetje. Een vlotte reis gewenst en welkom in Nederland! Bedankt voor al je verslagen en verhalen. Misschien kun je er een luisterboek van maken 😀 Dokkume 😘

Wim 2024-08-20 11:18:21

@wim Nou hihihi dat is een verborgen test..om te zien of jullie echt alles lezen :-) Nee hoor, grapje Natuurlijk moest het Auto zijn. Ergens overheen gelezen of vermoeidheid

lidewijdes.travels 2024-08-20 14:52:07

Alles is al een beetje gezegd. Verstandig denk ik om via Italië terug te gaan. Goed te lezen dat dit eerste stuk van de thuisreis redelijk vlot verlopen is. Fijn dat jullie zo'n mooie overnachtings plek hebben. Morgen nog het laatste stuk en dan ligt ook deze vakantie weer achter jullie.

Thea 2024-08-20 22:03:16

DANK VOOR DE MOOIE FOTO'S , DAT WE MEE KONDEN GENIETEN EN JE SCHRIJVEN , OOK AL zo mooi . dankdank liefs .