Eerste dag in Kroatië

Kroatië, Višnjan

Goedemorgen,
Jacco en ik hebben wel goed geslapen,maar waren beide te vroeg naar onze zin wakker.

Buiten is het heerlijk en het uitzicht is prachtig.

Lekker nog op het balkon ,windje erbij en rustig wakker worden.

Op ons dak zitten duiven die een heel raar geluid maken.
We kunnen ze niet zien.
Maar het klinkt als een benauwd varken of iets.
Volgens de bird app is het een rotsduif.
Er zitten ook veel zwaluwen en kwikstaartjes.
De uil heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Jacco en ik genieten van de rust. Lekker lezen. Nou ja...Jacco leest. Ik luister mijn boek.
Giliam is denk ik erg moe,die slaapt lang .

Tegen 10.00 uur gaan we toch broodjes maken...dat is nog ff ingewikkeld.
Want de combimagnetron blijkt in de kast te staan ...
Die zet Jacco maar op de koelkast.
Ook bestek kunnen we niet vinden.
Maar dat blijkt verstopt in een uittrek lade van de keukentafel.

Om 10.30 uur genieten we heerlijk op ons balkon van een ontbijtje.
Tegen 11.30 is Giliam wakker.
Ook hij eet lekker een broodje ...en dan gaan Giliam en ik even zwemmen.
Heerlijk.
Al wil het zwemmen nog niet echt. Maar oefenen helpt.

De eigenares van het appartement zou nog langs komen met wat extra uitleg. Ze zou er rond 12 zijn. Maar om 13 uur is ze er nog steeds niet.

We willen net weggaan en dan komt ze er net aan..
Tja .. Kroatische vertraging..

Ze heeft gelukkig een extra sleutel,dus kan Giliam het grote appartement in ,als wij weg zijn.

Ook krijgen we 2 bakje bacalar pate (kabeljauw ) . De lekkerste van Istrië zegt ze.
Ook blijkt dat we de beneden ruimte in kunnen waar eerst het restaurant zat. Daar is nog een datt bord en een pingpong tafel. En wasmachine en wasdroger.

Om 13.30 gaan we naar Porec .
Jacco en Giliam willen een extra zwembroek.

We gaan eerst naar het eurocenter. Daar is het mega druk. Maar helaas alleen Jacco slaagt voor een zwembroek.
Dus rijden we naar het centrum. Daar gaan we naar RIVA mall.
Beetje vergane glorie daar..en bij de Intersport ook geen zwembroek alleen kleine maatjes of heel groot.

Via de haven ,waar Giliam een zonnebril koopt ...lopen we naar het oude centrum.
Heel veel leuke smalle steegjes met oude huizen. Veel toeristen winkels . Vooral veel lavendel winkels .
Maar wel toch nog behoorlijk warm.
In de kerk steken we een kaarsje aan voor mama, mama2 en Joke.

Dan lopen we naar de haven om daar wat te drinken.
We gaan richting appartement,maar stoppen nog even bij de Lidl...en Giliam kijkt toch nog even bij de Hervis sport winkel.
En wat denk je? Geslaagd voor een zwembroek.

Tegen 16.15 uur zijn we terug. Snel omkleden en naar het zwembad.
Heerlijk zwemmen en afkoelen. En daarna nog even op de ligbedden in de schaduw.

Om 18.30 uur rijden we naar een piepklein dorpje in het binnenland op 15 minuten van ons dorpje.
Daar zit een leuk restaurant. En in het binnenland is het altijd goedkoper.

Gelukkig is er nog plek. Er zitten 2 grote groepen Duitsers. En er zijn niet veel tafels.
De ober , duidelijk op hoge leeftijd, loopt chique gekleed in zwarte broek en strak gestreken wit overhemd.

Jacco en Giliam bestellen alcohol vrij bier. (Niet makkelijk verkrijgbaar hier)
En krijgen een enorme fles .
Ik heb een tap bier...is standaard 0,5 liter.

Giliam en Jacco nemen de mixed grill. Die kost wel € 13,50
Ik de gegrilde kipfilet . Kost €11,00

Het eten duurt even...maar is erg lekker.
Daarna willen we de palatschinken.
Helaas besteld de grote groep net voor ons dat ook.
Dus we moeten ruim een half uur wachten op ons dessert. En op onze koffie.
Maar beiden zijn erg lekker.
Jacco had voor Giliam een kleine cappuccino besteld ipv een normale ....wat hij krijgt lijkt meer op een babycino
En onze grote cappuccino lijkt meer op een normale.
Maar zeer goede koffie .

Om 21.15 uur pas rijden we naar Bacva terug. Zeer smalle ,donkere straatjes. Dus erg goed opletten. Voor overstekende herten of zwerfhonden.
Zonder brokken komen we thuis.
De uil horen we nu niet. Wel enorm veel cicades en krekels.

In de verte op zee zien we onweer. Waarschijnlijk boven Italië.

We doen nog een kaartspel en dan is deze dag alweer voorbij.
Tot morgen weer 😘

Een hele fijne relaxte eerste dag voor jullie zo te lezen 😎😎👍🏻 leuk, die winkelstraatjes.

Cathelijne 2024-08-07 08:10:59

Een relaxte begin, fijn dat het appartement en zwembad zo fijn zijn, met een prachtig uitzicht er nog bij. De duif maar vangen en heel ver weg los laten... Lekker slapen, hopelijk wat langer. Xxx

Wim 2024-08-07 13:03:11

Lekker ontspannen begin van de dag. En leuk om te ontdekken waar alles verstopt en opgeborgen is. Altijd weer een puzzeltocht in een andere omgeving. Wat een luxe, om zo het zwembad in te kunnen, na een warme dag. Geniet ervan en slaap elke dag een stukje langer en/of beter.

Annie 2024-08-07 13:22:21

wat zijn die Kroatische eenden ontzettend leuk .Een pracht van een winkelstraatje . Heerlijk hoor . Geniet er fijn van . !1 Welterusten voor straks . liefs .

coby . 2024-08-07 20:40:30

Een rijk gevoel om zo ontspannen met met elkaar te kunnen genieten . Lekker ander eten proeven andere gewoontes en netuur. Even weg van het bekende hier en soms ook wel de kneuterigheid. Groet