Vrsar en limski fjord

Kroatië, Višnjan

Vannacht iets beter geslapen.
Wel weer vroeg wakker.
En de Italianen zijn dat ook. Om 8.15 liggen oma,mama en twee kindjes al bij het zwembad.oma is erg luidruchtig.
Dan komt de rest erbij en worden er diverse dingen opgeblazen. Ballen, bootje,band ,luchtbed.
Hele zwembad ligt vol.

We gaan tegen 9.30 ontbijten.
En opeens zijn de Italianen weg..
Even later komen ze opgedoft tevoorschijn en verdwijnt het hele spul (10 pers) met twee auto,s ...waarschijnlijk naar de stad. Wat een fijne rust weer.

Giliam gaat snel ff zwemmen.
Daarna tas pakken en insmeren. We gaan vandaag op pad naar het limski kanaal en naar Vrsar.

Het limski kanaal loopt vanaf zee 35 km het binnenland in. En was de voormalige grens tussen Dalmatie en Kroatië.
In de fjord bij het kanaal verscholen zich vaak piraten .
Eigenlijk is het geen fjord,want het is niet door een gletsjer gevormd.

Het is behoorlijk warm. Al 30 grd.
De weg naar Vsar is heel mooi.
Bij Vrsar is het wel zoeken naar een parkeerplaats. Het dorpje ligt op een heuvel en is deels autovrij.
Het blijkt dat je bij de haven moet parkeren. En om dan in het oude centrum te komen..moet je hele steile steegjes door en heel veel trapjes op.
Dat zien we bij deze temperatuur niet zitten.

We lopen langs de mooie haven ,waar ontzettend veel dure jachten liggen.
Dan zien we een toeristen treintje.
En Jippie jee....daarmee kun je naar het oude centrum.

We gaan in het treintje die uiteindelijk met wel 6 passagiers vertrekt.
Het treintje gaat niet snel en gaat eerst langs de camping en dan naar een wijkje vol vakantie appartementen naast het dorpje. Maar er stapt verder niemand meer in.
Dan gaat het door de steile steegjes naar het oude centrum. Daar stappen wij uit.

Ooit werd Vrsar ontdekt door Giacomo Casanova (bekende avonturier uit Venetië)
Hij heeft dan ook een prominente plek gekregen als standbeeld op het oude dorpsplein.

De huizen zijn kleurrijk en oud . Dat vinden wij nu geweldig.
Maar zouden alle huizen er in onze eigen straat zo uitzien,dan zouden we erover klagen ;-)

We gaan naar de kerk. Daarnaast staat een losstaande klokkentoren. Kun je beklimmen,doen we niet.
In de mooie kerk ,steken we drie kaarsjes aan.
Dan vinden we bij een piepklein koffietentje een piepklein tafeltje net in de schaduw.
Even hydrateren. Het is een gezellig voornamelijk Italiaans gekakel op dit terras.

We lopen na een half uurtje verkwikt verder en komen bij het uitzichtpunt.
Hier heb je mooi zicht op de baai en de haven.
Vrsar had vroeger veel steenmijnen. Nu niet meer.
Maar overal zie je nog wel beelden van dit mooie zandsteen staan.

Via enge trapjes komen we uiteindelijk weer bij de auto uit.
vrsar is met recht een verborgen parel. En zeker een bezoek waard.

Nu rijden we richting limski fjord.
Een mooie weg, maar door de bomen weinig zicht op het kanaal.
Er is een mooie wandeling bovenlangs,maar daarvoor ontbreekt nu de kracht en energie.
We komen bij het uiterste binnenlandse puntje van het kanaal uit.
Hier is een strandje en wat hotel restaurants. En veel kraampjes waar je likeurtjes,olijfolie en andere souvenirs kunt kopen.
Het is er druk.
En geen plek op het strandje.
We gaan een stukje terug langs de weg staan en gelukkig is er langs het water daar nog een mooi plekje waar we kunnen zitten .

Het water is heerlijk. Eerst warm en verderop koel.
Je kunt er ook snorkelen.
Jacco en giliam zwemmen het kanaal over.
Een schitterende plek en hier is het helemaal niet druk.
Alleen is er geen barretje of toilet aanwezig.
Verderop halverwege het kanaal is een grot in de wand. Daar zit een piratenbar nu in. Maar daar kun je alleen met de rondvaartboot komen.
Het verhaal gaat dat piraten vroeger deze inham gebruikten als schuilplek. En sommigen beweren dat er in de rotswanden nog verloren schatten liggen.

Tegen 16.15 uur zijn we uitgezwommen.

We pakken alles in en rijden terug naar Vrsar.
Daar gaan we naar het grote strand bij de steengroeve.
Er is daar een hele mooie strandtent.
Met een beetje een Ibiza vibe.

Een prachtig terras.
Maar veel tafels zijn juist daar al gereserveerd ivm de zonsondergang die hier heel mooi schijnt te zijn.

De ober zegt dat we een uurtje hebben om eventueel op het terras te zitten.
Dat gaat wel lukken.het is een perfecte plek. Uitzicht op zee ,waar van alles gebeurt. schaduw. Heerlijke lounge muziek en een fris briesje.

Ik bestel de Red Sky. Een mocktail van cranberry,aardbei,citroensap en mineraalwater.
Ze hebben hier ook ongeveer 30 cocktails op het menu staan.

We besluiten ook direct te gaan eten.
Jacco neemt de gewone burger. Giliam de cheese/beef burger en ik de zalm burger.
Het eten is er snel.
De burgers zijn groot en heel lekker. Met dippers patat erbij.
Als afsluiting nemen we nog een latte macchiato.

We lopen nog een stukje langs het strandpad.
Er zijn hier genoeg schaduw ligplekken. En weinig zeesnot.dus misschien gaan we hier van de week nog eens zwemmen.

Dan terug naar de auto en terug naar Bacva.
Om 18.30 zijn we terug.
De Italianen liggen weer of alweer bij het zwembad.

We gaan douchen en opfrissen.
Dan nog een kop koffie op het balkon.

Er staat plotseling een chique geklede dame aan de poort van het voormalige terras.
Ze vraagt aan ons wanneer het restaurant weer open gaat.
Als we zeggen dat het voorgoed gesloten is ...kijkt ze overduidelijk geschokt en teleurgesteld.
Het restaurant wat tot een jaar geleden hier beneden zat ,stond kennelijk heel bekend om het goede eten.
Maar de eigenaar was op hoge leeftijd en is er dus mee gestopt.

Tegen 20.00 uur gaan we richting Visnjan.
Daar is bij de kerk een Rosé Festival.
Deze streek staat bekend om de rosé wijnen .
En bij dit festival kun je er verschillende proeven van wijnhuizen hier uit de buurt.

We kunnen redelijk dichtbij de kerk parkeren. Wel een klein stijl straatje omhoog .
Het kerkplein is vol met lange tafels. En mooi versierde statafels. En lichtjes.
De zon gaat net onder ,dus het uitzicht is extra mooi nu.
De lucht kleurt prachtig.

Je moet een glas kopen en bonnetjes om wijn te proeven. En je kunt water kopen.

Ook is er eten te koop.

Het valt ons op dat de meeste mensen echt chique gekleed hierheen komen
Mannen met linnen blouses en of linnen pakken. De dames met bijna gala achtige jurken.
Maar ook toeristen natuurlijk. Sommigen in camping smokings .

Er is een DJ maar die speelt hele zachte muziek. Franse en Italiaanse chansons.

Ik probeer een sparkling rose en krijg daar een bevroren aardbei in.
Erg lekker.
We halen een bakje eten
gnochi met goulash.

Dan proberen we nog een andere rose. Die is voller en veel meer fruitsmaak.

Opeens ontdekken we een man waar je gerookte ham met brood kunt halen.hij snijdt heel zorgvuldig en langzaam de soort Iberico ham af.
Ook al staat er een enorme rij.

De sfeer is heel gemoedelijk en sfeervol.
Zo'n avond als uit de films of zomer romans.

Tegen 22 gaan we terug naar huis.
Eenmaal daar...liggen de Italianen naar g steeds in het donker op de ligbedden bij het zwembad.
Ze zijn wel stiller nu. We zien eigenlijk alleen maar telefoon schermpjes.
Misschien blijven ze daar wel slapen :-)

Het was een volle, hete maar hele mooie dag. Weer een parel aan de ketting van herinneringen.

Voor nu : bonne noite.
Slaap lekker.😘🍷

Je proeft uit je verhaal dat jullie enorm genieten! Hopelijk houden die Italianen zich koest. Mooie foto's!

Thea 2024-08-11 01:34:50

Het is hier ook heerlijk. En ik merk dat het ons echt goed doet. De natuur is ontzettend mooi. Veel bloemen. Echt een fijne vakantie tot nog toe.

lidewijdes.travels 2024-08-11 10:04:30

Wat een gaaf verslag weer van deze dag, het is duidelijk dat je veel moeite hebt gedaan om je goed in te lezen Knap hoor ! Respect!

Martien sr 2024-08-11 11:28:50

Wat is het weer mooi om elke dag jullie verslag te lezen. We zien dat jullie genieten We wensen jullie nog een leuke vakantie. Groetjes uit apeldoorn.

Pa en Ma 2024-08-11 12:46:27

Mooie foto’s van een mooie dag 🫶🏻

Cathelijne 2024-08-11 15:14:17

Schuilend voor de zon je verslag gelezen, informatief, humoristisch en steeds weer boeiend. Bijna alsof wij er ok bij zijn. En prachtige fotos. Een topvakantie met Italiaanse accenten. Blijf genieten!