Laatste zon dag in Istrië.

Kroatië, Višnjan

Dobre dan,
Vannacht was waardeloos.
Ik sliep vroeg...maar tegen 3 uur wakker ...en lukte slapen niet echt meer. Dus om 7.15 uur zat ik op het balkon.
Het is lekker fris .
Helaas wordt er heel slecht weer voorspeld.
Zal je net zien ...zelfde als vorig jaar.
Toen kwam er ook noodweer op de avond voor ons vertrek.

Jacco is ook wakker.
De kerkdienst begint. Gelukkig luiden ze de klokken niet.
Het zijn voornamelijk bejaarden die naar de dienst komen. Een stuk of 30.

Op ons balkon horen we duidelijk het orgel ,de zang en dat er gepreekt wordt.

Tegen 9.45 is de kerkdienst klaar.
Jacco en ik gaan ff wandelen, eigenlijk met de hoop dat de kerk nu open was...maar nee.
Hier in t dorp staat ook een grote voormalige boerderij te koop.
Mooi project voor ik vertrek.

We lopen een stukje langs de olijfboomgaarden en de druivenstokken.
Helaas kun je hier niet echt een rondwandeling maken zonder heel steil te moeten klimmen. Dat lukt mij nu niet.

We gaan terug.
Dan gaan we ontbijten.
Het is duidelijk ander weer. Veel bewolking en meer wind.

Tegen 11.3o is ook Giliam wakker.
Vanmiddag willen we nog even naar kanavela Plaça. Laatste x zwemmen.

Om 13.00 uur zijn we bij Kanavela.
Het is er rustig.
Maar de zee is wilder.
We vinden een mooie plek. En ik neem een ligbed.
Afwachten wanneer daar iemand geld voor komt vragen.

We gaan gelijk zwemmen. Het is erg warm.
Het is wel even trickie om van het trapje af de zee in te komen.
In ieder geval ben je wel gelijk door. Door de grote golven.
Het water is een stukje frisser nu.

De stroming is best sterk.
Ik houd het niet zo lang vol ,ondanks mijn "tube".
Dus ik ga er weer uit. Jacco en Giliam blijven nog lekker in de golven.

Ik ga lekker koud douchen en op mijn zonnebedje. Even slapen ...en daarna
Lekker half in de schaduw met mijn luisterboek.
Het is echt een bijzonder boek. Sommige stukjes heel ontroerend.

Tegen 14.40 gaan we even naar de Funtana Beachbar. Een drankje doen.
Jacco en Giliam nemen een Radler en ik een Aperol Spritz.
Heerlijk zitten zo. We genieten van een klein jongetje die op de kant staat bij zee ...en elke x de golven over zich heen laat komen en dan hard lacht.

We gaan nog een laatste keer zwemmen.
Met mijn hoofd vandaag zit snorkelen er niet in. De zee is iets rustiger en er is weer meer zon.
We bedanken de zee en beloven terug te komen.

Dan nog even luieren in de zon.
Jacco belt naar een restaurant in Visnjan om te reserveren.
Dat kan , maar als het regent moeten we niet komen zegt de man. Er is geen ruimte binnen.

Tegen 16.00 uur lijkt het te betrekken

Giliam en Jacco denken dat het al snel gaat regenen. Ik denk van niet.
Voor de zekerheid belt Jacco naar een ander restaurant om daar te reserveren.

Dat is op een resort van Valdemar op loopafstand van waar we nu zijn. Daar kun je binnen zitten.

We gaan de spullen pakken en lopen naar de Sea Bar voor een ijskoffie en cappuccino voor Giliam.

Dan lopen we over de zee promenade naar het Resort.
Dit resort heeft hele mooie luxe huisjes ,waarvan veel aan zee staan.
En sommigen hebben dan ook nog een eigen zwembad. Wel prijzig.

Het restaurant Olivia Garden heeft een mooi overdekt terras. Met uitzicht op zee.
We hebben een hele mooie tafel.

De bediening is snel en heel correct.
Ik bestel een rossato Spritz. Deze is heel lekker,met rode wijn likeur.

We krijgen ook een mandje heel vers brood.
Als voorgerecht nemen Jacco en ik tomaten soep met kaasschilfers.Giliam gaat voor de beefsoep.
Helaas voor hem ..alleen runder bouillon en geen vlees.

Als hoofdgerecht nemen we alledrie de kalkoen borst met gegrilde groenten.
De kalkoen blijkt ook helemaal gewenteld in sesamzaadjes. Het is een aparte ,beetje oosterse combinatie.

We gaan op deze laatste avond ook nog voor een nagerecht.
Ik neem de chocolade sinaasappel taart. Mijn tweede stukje taart deze vakantie...niet te geloven. Ik zou bijna ontwenningsverschijnselen krijgen.
Jacco gaat voor de Ferrero Rocher taart en Giliam voor de tiramisu. Maar die is net iets te hard gekoeld. Wel lekker.

Op zee zien we plotseling nog dolfijnen. wat een afscheid kadootje.
Te ver weg voor op de foto, maar opgeslagen op onze interne harde schijf.
Nog een lekkere bijela kava en dan zijn we tonnetje rond en voldaan.

Jacco had twee paraplu's meegenomen hier naartoe.ik had gezegd : doe maar ,dan blijft het droog.
En dat is ook zo.

We gaan nog even langs de Plodine voor laatste dingen voor morgen in de auto. En dan nog even tanken en speciaal heel lekker water en blauwe fanta halen.
Dan naar het appartement.
Daar zijn we om 19.45 uur.
Geen mooie avondlucht dit keer. In de verte op zee onweert het.

We pakken snel de tassen in en Jacco doet al veel in de auto.
De Italianen zitten te bbq_en en te dineren op het terras onder ons.
Maar gelukkig zijn ze heel rustig dit keer.

We zien boven zee behoorlijk geflits. Maar het voorspelde noodweer is nog niet bij ons. Het is wel erg drukkend.

Ik ga douchen.
Morgenochtend gaan we heel vroeg rijden. We kunnen de sleutels achterlaten in t kluisje en hoeven dus gelukkig niet op controle te wachten.

Voor mijn gevoel is deze vakantie heel snel gegaan.
En het was jammer dat we mede door de temperatuur maar ook door mijn ongemak niet zoveel activiteiten konden doen.
Giliam vond dat prima...alhoewel hij ook wel had willen ziplinen of met de steps had willen rijden.
Wie weet volgend jaar.

Het fijne hier is wel dat niemand zich haast. Er hangt overal een hele relaxte sfeer. En dat is heel erg prettig.

Ik wens jullie een veilige reis en goede thuiskomst na zo'n pracht vakantie . We zien jullie gauw weer .

coby . 2024-08-18 22:32:41

Veilige terug reis . Ik ga je mooie verslagen missen.

Jacqueline 2024-08-19 08:52:50

Jammer dat het er alweer op zit. Mijn dagelijkse ritueel van de jouw verhalen lezen zit er dan helaas ook weer op ;-) Een hele goede ontspannen terugreis gewenst zonder files en ander oponthoud. Xxx

Cathelijne 2024-08-19 09:45:25

Een betrekkelijk rustige dag vandaag. Zo kunnen jullie morgen redelijk uitgerust aan de terugreis beginnen.