Hilltop Village Groznjan.

Kroatië, Bačva

Goedemorgen,
Vannacht waren de Italianen erg luidruchtig. Ze houden echt totaal geen rekening met de andere gasten.
Dus slecht geslapen.

Om 7.15 uur is het al 21 graden.
We gaan vandaag naar het bergdorpje Groznjan.

Dit dorpje is al in de 12e eeuw gebouwd.
Volgens de legende door reuzen ...die de rotsblokken op elkaar hebben gestapeld.

Het dorpje lag vroeger heel ideaal aan de handelsroute tussen Europa en Italië.
Later dreigde het een spookdorpje te worden.
Maar doordat kunstenaars en vrijgevochten mensen zich hier begonnen te vestigen (vaak omdat ze op de vlucht waren)
Kwam het dorp weer tot leven.

Nu is het een dorp vol kunstenaars en vooral in de zomer zijn er veel muzikanten,workshops en concerten.
Ook is er jaarlijks een groot Jazz Festival.

De weg vanaf Visnjan naar Groznjan is erg mooi.
Zeker nu het nog vroeg is.
Je hebt prachtig uitzicht over heuvels en dalen.En vele wijnvelden. Met af en toe wat cipressen en een verdwaalde boerderij. Je zou zomaar kunnen denken dat je in Toscane bent

Het laatste stuk gaat heel steil omhoog.
Net buiten Groznjan zijn veel,zeer veel parkeerplaatsen.
Ook omdat er dus vaak concerten zijn en het jaarlijkse Jazz festival.

We vinden gelukkig een parkeerplaats in de schaduw.
Net buiten de stad ligt de begraafplaats, mooi tussen cipressen. En de kapel van de heilige geest. Die helaas dicht is.

We lopen linksom zodat we via de grote poort en direct daarnaast de Loggia binnen komen.
We hebben geluk ,omdat het vroeg is nog weinig toeristen.
Bij de Loggia was vroeger de rechtbank en het gemeentehuis. En op het plein ervoor de markt .

Groznjan is echt een middeleeuws,oud dorp.
Elk gebouw is fotogeniek. En door de vele kunstenaars zie je overal wel leuke ,verrassende plekjes. Veel knusse zitjes en vooral veel gedecoreerde fietsen.

We zoeken een restaurant,maar die is helaas nog niet open.
Dus we halen bij een klein winkeltje een grote net gebakken croissant en een echte Italiaanse cappuccino.
Waar we in de schaduw van de kerk met prachtig uitzicht van genieten.
Breakfast with a vieuw.

Naast de kerk staan grote schepen gemaakt van verschillende ijzeren en houten afval voorwerpen. Zeer bijzonder om te zien.

De St Vitus kerk is helaas nog dicht.
We maken een ronde door en om het dorp.
Af en toe klinken er viool klanken en piano klanken ...een aantal musici zijn aan het repeteren. En her en der luiert een straatkat.
Bij de stadsmuur aan de achterzijde van het dorp ,gaan we even wat drinken.

Groznjan heeft ongeveer 700 inwoners en meer dan de helft daarvan is Italiaans.
Maar de mensen hier zijn een stuk stiller en vriendelijker ,dan de Italianen in ons appartement gebouw.

We komen uiteindelijk weer bij de kerk..de poort is open, maar helaas alleen het voorportaal.
Ik kan wel een foto door het glas maken,maar de bijzondere fresco over de gladiatoren gevechten in het amfitheater van Rome kunnen we dus niet van dichtbij bekijken.
Als laatste vinden we het "Kastel".
Het allereerste gebouw van Groznjan,stammend uit 1102.
Je kunt het helaas vandaag niet van binnen bekijken.
Inmiddels is het echt bloedverziekend heet hier boven op de berg.
Dus we lopen zoveel mogelijk de schaduw zoekend terug naar de auto.

Wat een prachtige,charmante ,mooie plek is dit. Zeker een bezoek waard.

Eigenlijk hadden we gedacht van Groznjan door te rijden naar Motovun.
Ook een prachtige,unieke stad op een berg. Geboorteplaats van Mario Andretti.
Een wereldberoemde autocoureur. Die o.a de F1 won op Zandvoort in 1978
En de Indy 500 in 1969.
Toen heette Motovun nog Montana en behoorde het nog toe aan Italië. En Andretti werd door de oorlog noodgedwongen Amerikaans.

We vinden het echter te heet en te laat om nog een stad te bezoeken.
Dus we gaan richting Novigrad om daar te gaan zwemmen.
Onderweg komen we nog lang Buje ...een andere oude bergstad die beroemd is om haar prijswinnende olijfolie's.

Tegen 12.30 zijn we bij Novigrad.
We denken eerst te gaan eten , maar helaas het barretje waar we stoppen,heeft enkel drinken
Dus we parkeren de auto iets verderop bij de camping en gaan dan daar op de camping eten. Wel een 10tal minuten lopen vanaf de parkeerplaats en met 36 graden echt afzien.
De geur die halverwege uit een toilet gebouw komt is ook...afzien. vlak ernaast staan huurtenten ...
Nou je zou er maar 2 weken staan ...

We komen bij de Shark cocktail bar . Ze hebben een mooi terras in de schaduw aan zee.
We bestellen drinken. En besluiten dan om gewoon al warm te eten.
De heren nemen ieders een pizza en ik neem kipsalade met patat.

Het eten is er snel en het ziet er niet alleen super uit ,zo smaakt het ook.

We genieten heerlijk in de schaduw van onze maaltijd.
Daarna lopen we terug naar de parkeerplaats.
We halen alle zwemspullen uit de auto en zoeken een schaduw plek onder de pijnbomen.

Daarna gaan we zsm het water in...afkoelen !!
De zee is hier enorm helder en geen snot te bekennen.
Er is ook een douche dichtbij ..dus het zout kunnen we mooi afspoelen.

Na wat uitrusten gaan Giliam en ik weer zwemmen.
Er is een mooie steiger waar je vanaf kunt springen.
Maar na de 2e sprong ...heeft Giliam een enorme bloedneus ...
En vermengd met water ziet dit er nogal ernstig uit ..
We gaan snel naar de douches en Jacco haalt doekjes uit de auto.
Balen voor Giliam.
Gelukkig stopt het vrij snel weer.

Later gaan Jacco en ik snorkelen.
Het is fantastisch! Hele zwemen met kleine dunne visjes. En ook grotere en mooie geel/zilveren visjes.
Ik probeer het te filmen met mijn telefoon,maar dat gaat vrij lastig.

We luieren nog wat in de schaduw ,halen nog een lekker ijsje en zwemmen nog wat.
Tegen 16.39 gaan we inpakken en nog wat drinken bij het barretje.

Op weg naar huis stoppen we bij de Plodine voor brood,kip,salade en andere lekkere hapjes.
We hebben besloten om bij /in het zwembad te gaan dineren.
Net als wat de Italianen laatst deden.

Eenmaal thuis wacht ons een aangename verrassing.
De Italianen zijn vertrokken!!!
Nu zijn er Fransen en ja die liggen ook bij het zwembad.
Maar net als wij op ons balkon zijn , hoor ik moeders roepen omniva....dus ze gaan :-)

We nemen de koeltas mee vol lekkers en onze handdoeken.
Beneden is een volledig uitgeruste keuken ...daar haal ik servetten,borden,schotels en een mooie houten plank.

Ik had al gekscherend gezegd dat ik hier wel een ontbijt/koffie tentje wilde beginnen ....
Lijkt mij een prima plek.

En zo ..zitten we even later midden in het zwembad (op een verhoging) met onze Kroatische/Nederlandse borrel plank.
Heerlijk.
Na het eten gaan we nog even jeu de boules spelen.
We hebben niet echt een goed baan ervoor ,maar het gaat wel.
Dan nog even zwemmen en uiteindelijk om 20.12 nog kijken naar de zonsondergang.
Helaas zaten er net weer wat wolken voor.

Tegen 20.45 gaan we naar boven .
We drinken nog koffie op ons balkon. Het is nog steeds 29 graden. En nauwelijks wind .
Maar met het geluid van de cicades en verder ...niks ......is het wel weer genieten.
Nu hopen dat de Fransen vannacht geen polonaise gaan houden om het zwembad 😆😃

Wauw, wat een prachtige foto's weer vandaag. Heel oud maar super sfeervol dorpje. Zo leuk om jullie dagen in woord en beeld te kunnen volgen. Ben benieuwd wat en waar de dag van morgen jullie weer brengt.

Thea 2024-08-13 23:48:27

Mooie foto’s van een bijzondere plaats hoor. Jammer dat de extreme warmte jullie een beetje tegenwerkt wat betreft dingen bekijken en bezoeken, maar daar is nou eenmaal niks aan te doen. Jullie vermaken je wel xxxx

Cathelijne 2024-08-14 15:43:03

Wat weer een gaaf reisverslag, bijzonder hoor. Samen met je foto’s geeft het een gevoel van er een beetje bij te zijn !

Martien sr 2024-08-14 16:36:49

Elke keer weer genieten bij het lezen van je reisverslagen fantastisch. Prachtige omgeving en prachtige foto's.

Jacqueline 2024-08-14 17:17:57

Een hete maar verrassende dag weer met een prachtige afsluiting. Knap hoe jullie van elke vakantiedag een parel maken! De fotos zijn heel illustratief en mooi en je verslag leest als een goed reisboek. Respect voor dit alles en dank je wel voor het delen. Een dokkume kus!😘😘😘