Het mooie groene Galicië

Spanje, Portomarín

Beetje mistig

De eerste 4 uren van de wandeling was de mist onze metgezel, niet ongewoon in Galicië. Het gaf een mysterieus tintje aan de omgeving. Langs land- en veldwegen, afgewisseld met mooie bospaden liep de Camino al eeuwen lang door dit groene landschap. Ver van grote wegen slingerde het pad bergop en bergaf langs malse koeienweiden, velden en bossen en talloze gehuchtjes. Bij meerdere boerderijen werden horreos aangetroffen: kleine droogschuurtjes voor maïs in de hoogte op platte stenen om muizen en ratten te verhinderen binnen te dringen.
Toen rond 11 uur de mist optrok leverde dat ook in de verte weer mooie plaatjes op.

Nieuwe gezichten

Vandaag was te merken dat er heel wat nieuwe pelgrims gestart waren op de Camino. Enthousiaste, blije gezichten staken me voorbij of passeerde ik zelf. Tussenin de oude bekenden van de voorbije weken. Je zag ze denken: “Ah, jij ook nog altijd op de Camino? Wij ook! Goed van ons, niet?”.
Gelukkig was er een goede spreiding zodat niemand gehinderd werd om het eigen tempo te kunnen aanhouden. 14 km voorbij Sarria passeerden we het 100 km paaltje. Vanaf hier zijn er voor de pelgrims 2 stempels per dag nodig. Maar dat is geen probleem: elke drankgelegenheid geeft wel een stempel.

Portomarin

De etappeplaats van vandaag na 22 km is speciaal. Het huidige stadje is een product uit de jaren 60 van de 20ste eeuw. Toen verdween het oude dorp, ooit een van de welvarenste en rijkste plaatsen van Galicië door de aanleg van een stuwmeer volledig onder water. Alleen de kerken San Pedro en San Nicolas werden steen voor steen afgebroken en op de nieuwe plaats heropgebouwd.

Dag Jaak wat krijg ik zin als ik al deze verhalen lees en beleef. en wat ben ik een beetje jaloers al ik al die verhalen lees. En wat bewonder ik je doorzetting en lef om dit te doen. Top! En verder goede reis.

Jan Peumans 2022-05-29 21:01:39

Proficiat dat je de tocht reeds zover hebt afgewerkt. Die laatste 90 km zal jou kennende zeker lukken. Prachtige fotoreportage, hongerige maag gevuld, mooie natuur en steeds opkijkende pelgrims die je blijven herkennen. Nu maar weer rusten om morgen op pad te kunnen gaan. Goede nacht en tot morgen bij je volgende verslag. Fam Leen Reppel

Fam.Leen Reppel 2022-05-29 21:01:47

Veel te vroeg om over een einde te praten Jaak. Het genot van je camino straalt elke dag uit je teksten en foto’s. Geniet met volle teugen, wees een pelgrim in hart en nieren en laat je leiden over deze schitterende paden.

Ludo 2022-05-29 22:12:50

Je blijft verbazen, Jaak. Waar haal je al die info over de plaatsen die je passeert en je foto’s zijn ook altijd super. Zorg wel dat je voldoende calorieën binnen krijgt want op de laatste foto zie je er erg scherp uit.

Jef 2022-05-30 09:35:54

Fantastisch Jaak ge zijt aan de 100 laatste km. begonnen: dat verdient wel een spagettike met honderd dikke worsten.

Yannick 2022-05-30 10:14:24

Goed bezig Jaak!

Norbert De Kimpe 2022-05-30 10:59:45

Weeral genoten van al je verhalen. Nog heel veel wandelgenot voor de laatste 100 kilometers!

Josiane Xhenseval 2022-05-30 11:30:22

dag Jaak , wat mooie verslagen en foto's weer de afgelopen dagen ! jou elke dag volgen is een routine dat we gaan missen als je je doel hebt bereikt ! nog maar een paar dagen te stappen en het is zover ! jij zelf gaat het ook missen denken wij , zoals , veel van je verhalen en ervaringen uitwisselen met de vele ondertussen vrienden - pelgrims enz .. ! geniet er verder nog van !