Toscane

Italië, Scandicci

Toscane heeft ook prachtige oude stadjes en dorpjes. Op de berg aan de berg of in het dal en allemaal met een rijke historie en prachtige architectuur.
We bezochten Siena, Florence, Lucca en natuurlijk Pisa!
Siena was echt een verrassing, we hadden gelezen dat daar het mooiste stadsplein ter wereld is, dus daar móesten we wel naar toe.
Het was verrassend mooi, maar om nou te zeggen mooiste stadsplein ter wereld gaat een beetje ver.
Volgende stad was Florence.
Heel handig kun je daar op enorm beveiligd parkeerterrein staan en overnachten en dan met 1 tram naar het hartje van ‘centro historico’ rijdt voor €1,60.
Die overdekte brug in Florence die je op elk plaatje ziet had nog een verrassing voor ons
Er loopt namelijk een geheime gang van 1km van het ene paleis naar het andere.
Op de brug, waar nu hoofdzakelijk juweliers zitten, waren vroegen de winkeltjes van de looiers de slagers en de smeden die hun afval zo in de rivier konden dumpen en over hun winkeltjes liep de geheime gang waardoor Cosimo I en zijn familie zich konden verplaatsen zonder dat ‘het gepeupel’ hen zag.
Het zwijn op de nieuwe markt hebben we bekeken, maar niet over z’n neus geaaid wat zou betekenen dat je de stad nog eens wilt bezoeken.

Terug bij de camper weer een verrassing
Geen stroom, helemaal niets dat dan nog werkt, niet alleen geen licht, maar je kunt de wc niet meer doorspoelen, ons broodnodige ventilatortje doet het niet en ook de koelkast, die piëzo ontsteking heeft slaat dus niet meer aan, Piet weer aan de klus maar helaas zonder resultaat.
Ook onze bekwame achterban per telefoon Reinier kon geen oorzaak of oplossing bedenken.

Gezocht naar een camper reparatiebedrijf en er blijkt in Lucca een garage te zitten die ook camperplaatsen heeft, dat komt goed uit ware het niet dat de monteur van de elektra precies vandaag een vrije dag heeft.
Gelukkig wil hij toch komen dat is wat je noemt service!
We hebben eindelijk de fietsen weer eens gebruikt om Lucca te gaan bekijken.
Het leek wel of we in Elburg over de wallen fietsten, zo leuk!
De camperproblemen zijn opgelost, althans tijdelijk want hoewel de meneer de boel weer aan de praat kreeg waarschuwde hij wel dat de boel niet goed is aangesloten en dat we er bij terugkomst in NL wel naar moeten laten kijken.

Pisa… wat moet ik er over zeggen
De toren van Pisa in een oud Italiaans stadje… dat dus….

En vervolgens weer langs de kust omhoog, we gaan zo langzaamaan weer richting huis, bovendien hebben we alweer de volgende stroomstoring, het is geen uitdaging meer, het wordt een ergernis.
Dit keer gelukkig niet zo ernstig dat niets het meer doet, maar de stroomaansluiting van de ‘walstroom’ doet het niet meer.
En dus zoals ze dat noemen
‘Off grid’ naar huis, en wie weet gaat de boel net zo spontaan weer werken zoals het er steeds mee ophoudt….

Wat een prachtige foto’s

CorWilmareisdagboek 2024-07-12 21:49:14

Toacane ,leuk om te genieten ! En ook de wal van Lucca zo een leuke ronde mooie herinneringen aan. En het allerlekkerste ijsje eet je in Siena op het plein. En de toren van Pisa ja die moet je gewoon " gezien " hebben ! Maar oh wat zullen jullie ,jullie oude camper missen ... wat een gedoe toch steeds ... Nou rustig aan richting huis ,maar blijf vooral genieten !

Tjetty 2024-07-12 22:17:14

ja, daar hebben wij ook een keer met plezier rondgereisd en deze dingen bekeken. Leuk om dat dan zo weer terug te zien. Jammer van jullie ellende met de camper😥

marjatta 2024-07-12 23:48:53

Wat een pech met de camper. Gelukkig maar dat er verder zoveel mooi te zien is. Wij hebben nav je verslag onze herinneringen aan Toscane tevoorschijn getoverd….dat was 2012. Wij hopen voor jullie dat de malaise beperkt blijft en jullie toch van een fijne terugreis kunnen genieten.

Jopie 2024-07-13 09:43:33

Prachtige foto's van mooie oude plaatsen !!! Als camperaar weet ik dat er zo nu en dan zomaar een probleem kan ontstaan bij een tweede hands camper. Of was die van jullie nieuw ? Annyway....richting Nederland dus weer. Een goede reis zonder nog meer ellende.

Marjan 2024-07-13 10:38:37

Wat een prachtige foto's van Bella Italia 🇮🇹! Jammer van die stroomstoring en we hopen dat het snel opgelost zal worden. Geniet er nog volop van en een veilige reis terug! Rietje, ik vind jouw schrijfstijl echt mooi en boeiend. Een welverdiend compliment! 🙌👏

Peter Kiss en Co 2024-07-14 10:47:34

Zo ik heb weer ff een inhaalslag gemaakt op de reisverslagen. Ondertussen zijn jullie al weer in Duitsland, als ik het kaartje mag geloven? Goede reis verder!