Umbrië

Italië, Orvieto

Orvieto is gebouwd op een enorm stuk tufsteen, en die hebben ze goed benut.
Er werden kelders uitgehakt en van de stenen werden de huizen gebouwd. In totaal zijn er zo’n 1200 kelders gebouwd die werden gebruikt voor olijfolie en wijn opslag.
Grote kelders waar het de ideale temperatuur is om olijven te persen en op te slaan.
In tijden van oorlog werden de kelders gebruikt om te schuilen en de Etrusken hebben zich hier 2 jaar verschanst tegen de Romeinen maar konden uiteindelijk toch geen stand houden.
We bezochten we de mooiste kathedraal die we ooit gezien hebben.
De voorgevel van de Duomo is van onder tot boven van gebeeldhouwde marmeren panelen gemaakt en bezet met mooi gekleurde mozaïek. zo minuscuul dat het geschilderd lijkt.
We slenteren wat rond in het stadje en gaan terug naar de camper met de funicolare, een soort treintje dat stijl tegen de berg op gaat.

Door heel Umbië liggen stadjes en dorpen tegen hellingen geplakt en boven op bergtoppen gebouwd, we kunnen ze onmogelijk allemaal bezoeken en het wordt op den duur ook meer van hetzelfde
We stopten nog bij Todi waar het dorpsplein een geliefde plek is voor filmopnames en zaten op een terrasje voor een ijsje om onze weg te vervolgen naar een camping voor een dagje rust.

In Pienza werd Paus PiusII geboren.
Hij was 6 jaar paus van 1458 tot 1464 en hij toonde zijn macht in architectuur
Hij besloot dat zijn geboortedorp een vernieuwing nodig had en de cathedraal en het dorpsplein werd geheel vernieuwd.
Ook op het Pietersplein gaf hij de opdracht om de Benedictijnse Loggia te bouwen.
Wij vinden het een raar idee dat een Paus dat soort dingen kan beslissen en lopen met dubbele gevoelens de kathedraal in.
Gelukkig kijkt God door elke muur, maakt niet uit door wie of hoe die bedacht zijn.

Vandaag verlaten we Umbrië en trekken verder door Toscane

Zo he, knap staaltje bouw- en versierwerk die kathedraal! Jammer dat ze tegenwoordig niet meer zo gemaakt worden. En die weggetjes zien er weer aardig op zijn p.b.hulsbos' uit. Hahaha. Of viel het mee.

Kim 2024-07-09 13:16:34

De weggetjes die je op de foto’s ziet is niet toegankelijk voor campers maar anders hadden we die zéker wel genomen haha

RondjeChina 2024-07-09 14:12:01

Heerlijk! En ook wel ff lekker afkoelen in die kelders denk ik 😊

Karlijn 2024-07-09 14:14:34

Ja zeker, lekker koel daar, rond de 15 graden

RondjeChina 2024-07-09 14:29:13

Prachtige plekjes, ik zou t vervelend vinden om verder te gaan. Je kunt daar dagen zitten, capuchinootje, broodje, bordje pasta en op naar de volgende dag van t zelfde. Fijn dat jullie t goed hebben!

Fred 2024-07-09 15:22:06

Wat een prachtige foto's weer,en wat heerlijk dat jullie zo genieten!!!! We wachten weer op het volgende verslag,veel plezier👍😀😘

Berber 2024-07-09 15:25:17

geweldige foto.s Veel plezier.

Joop en Marijke 2024-07-09 19:35:58

Weer van genoten.

Jopie 2024-07-09 20:20:54

Weer een prachtig stuk gehad. Veel plezier nog

marjatta 2024-07-10 11:10:50

Prachtige foto's ! wat een mooie omgeving met die prachtige kathedraal, de pittoreske straatjes. ! Alles even mooi !

Marjan 2024-07-10 12:51:39

Prachtige serie, Klein detail riet staat tussen de blommetjes en …🙈 Prachtig land love Italië