Rondje om de Etna

Italië, Palmi

De overtocht van Giovanni naar Messina ging voorspoedig, na wat gezoek en omzwervingen door het havengebied vonden we de boot en konden gelijk mee naar Sicilië.
Dat gaat hier echt wat anders dan we zijn gewend in Nederland.
Je stopt voor de slagboom en koopt een digitaal kaartje, de slagboom gaat open en je volgt het bord ‘imbarchi’
Tot zover alles voor ons logisch, maar dan…. rijdt je opeens midden in het stadje tussen al het andere verkeer en moet je je weg maar vinden
Oh oh, dachten wij das niet goed we zijn het haventerrein weer af, terug en in de rij…..
In duidelijk Italiaans werd ons te kennen gegeven dat dit voor de bedrijfswagens was waar wij niet thuishoren ‘Exit-Stop-Left’
Ok…. Het was even zoeken, maar Piet draait er natuurlijk zijn hand niet voor om om tussen al het aankomend en vertrekkend verkeer om te draaien en de weg terug te nemen.
Achteruit terug uit een doodlopend straatje waar een, naar later blijkt verlopen, bord ‘embarchi’ staat en uiteindelijk toch de oprit voor de boot gevonden!
Messina met al het chaotisch verkeer en getoeter laten we snel achter ons.
Onze eerste bestemming zou Taormina zijn, maar het was er zo overvol met toeristen dat we zijn doorgereden naar een camperplaats wat verderop waar we in de schaduw hebben zitten uitpuffen, wat ís het hier warm! En wat is het een gemak dat hier om de beurt de bakker de fruitman en de ijscoman gewoon langs de camper rijden!

Dinsdag reden we een rondje om de voet van de Etna en sliepen aan de Zuidkant vanwaar we Woensdag met de kabelbaan en een 4x4 bus de Etna op gingen.
Wat een bijzondere ervaring om daarboven te zijn, wetend dat aan de noordkant de vulkaan actief is, we hadden de damp al zien kringelen toen we er beneden langs reden.

We reden voor de overnachting naar Catania.
Midden in Catania staat een kasteel,
Castello Ursino, het werd gebouwd in de 13de eeuw en keek ooit uit over de stad vanop een klif in de zee. De uitbarsting van de Etna in 1669 veranderde het landschap echter drastisch. Het kasteel werd volledig ingesloten door lava, waardoor het nu op het vasteland staat in plaats van in de zee.
En het hele gebied is nu onderdeel van de stad.

Ondertussen gaat de hitte ons behoorlijk opbreken. We proberen zoveel mogelijk te rijden op het heetst van de dag met de ramen open of de airco aan
Verder is het voor 5 uur ondoenlijk om iets te ondernemen bij temperaturen rond de 40 graden.
Volgende keer slaan we af in Noordelijke richting, wij zijn geen mensen voor deze temperaturen, hoewel het zelfs voor Sicilië nu wel extreem is.

Prachtige foto's weer ,van de Etna, de bougainville, de parapluutjes ,de zee ,geweldig! Maar die hitte !! Pffffff Fijne voortzetting en hopelijk snel wat verkoeling ! Xx

Tjetty 2024-06-20 18:36:43

Prachtige foto's,maar ik snap dat de hitte vreselijk is,hoop dat het wat afkoelt want je kunt idd niks als het zo heet is😥 nog een goede reis verder en tot het volgende bericht😍

Berber 2024-06-20 18:52:04

ondanks de hitte toch weer prachtige fotoos. 😊, hoop dat het snel wat afkoelt, want 's nachts ook bloedje heet?

marjatta 2024-06-20 19:11:57

Idd wel prachtig zeg! Alice zal jaloers zijn op die ijscoman 😜😘

Karlijn 2024-06-20 19:16:43

Moooooie plaatjes! Sterkte met de warmte, daar ligt míjn talent ook niet!

Marianne 2024-06-20 19:28:45

Poepoe das behoorlijk warm. Wel weer mooie fotos hopelijk zaten jullie ook wel bij water waar je een duik kon nemen ?

Syllie 2024-06-20 19:35:03

Mooie foto’s, dankjewel voor de mooie verhalen. Eigenlijk ben ik wel jaloers op jullie en aan de andere kant weer niet, gelet op de temperaturen. Dat is voor mij ook niets. Goede reis verder en blijf genieten.

Jan Berkelaar 2024-06-20 20:09:03

Het is er wel erg mooi ! Bij,onder om te staan op de lavagrond. En dat gezellige straatje. Maar inderdaad wel erg heet daar. Wij zitten nu buiten in Friesland. Temperatuur is lekker. Goede reis verder !