‘On top of an Ice Cold World’

Nieuw-Zeeland, Foxgletsjer

Klokslag 8 uur staan Gerko en Liesbeth gespannen voor de deur met de telefoon in de hand. Het allesbepalende belletje moet gemaakt worden! Of vandaag onze ‘Franz Josef Glacier Tour’ doorgaat. Ja ja, het gaat echt gebeuren. We hebben een tour geboekt waarbij we een gletsjer op gaan. Een uur van te voren moeten we bellen of het doorgaat ivm. de weersomstandigheden. Het komt nog steeds met bakken uit de lucht, geen vuiltje aan de lucht toch?? :-( Daar gaan we, Liesbeth heeft ze aan de telefoon en... slecht nieuws; de tour is voor nu uitgesteld naar een uur later. Of we over een uurtje weer willen bellen voor een update. We waren er al wel een beetje bang voor. Het weer ziet er niet veel beter uit als gisteren.
Ingepakt en wel, klaar om te gaan, stappen Gerko en Liesbeth bij ons de kamer in. Alsof er 1 grote donderwolk zich heeft samengepakt ín onze kamer. Dit mag gewoon niet gebeuren. Wordt ons niet ook deze trip afgepakt... We werken met pijn en moeite onze ontbijt naar binnen en tellen de minuten. Vol goede moed bellen we een uurtje later! Vingers en tenen gekruist!! Maar helaas, dikke vette pech, alle tours van vandaag zijn komen te vervallen ivm. het onvoorspelbare weer. Begrijpelijk wanneer je naar buiten kijkt maar dat maakt het niet minder zuur. We besluiten om alsnog langs te gaan bij de shop voor alternatieven. Morgenochtend is voor ons nog een optie maar niet voor Gerko en Liesbeth. Die moeten op tijd in Queenstown terug zijn voor hun vlucht. Louis en ik besluiten een gok te maken voor morgen ochtend. Liesbeth en Gerko laten zich nog voorlichten! Dan ontstaat er een beter alternatief; hier een half uurtje vandaan ligt ‘Fox Glacier’. Een gletsjer in een andere vallei waar de weersomstandigheden meestal gunstiger zijn en daar vliegen ze nog wel.
De tour voor morgenochtend mogen we annuleren en we reserveren voor vanmiddag 4 plekken, half uurtje hier vandaan. We springen de auto in en scheuren weg, de bergen door, op naar ‘Fox Glacier’. Snel nog wat inkopen doen in het plaatselijke supermarktje, zodra we er uitlopen zakt de moed ook hier in de schoenen. Het regent dat het giet... Dit kan niet waar zijn. We rennen de straat over een settelen ons in het gebouwtje. Afwachten maar.
Tot onze grote verbazing klaart het op, komt het zonnetje zelfs door en is er niks meer aan de hand. Wat volgt is een uitgebreide veiligheids ‘briefing’, krijgen we gepaste kleding en mogen we de bus in door naar het helikopterplatform!!!! BAM, we worden met een Heli de gletsjer op gebracht. Hoe vet! Hop hop, wij erin! En gaan met dat ding. Wauw wauw wauw! Zo een helikopter vlucht is echt fantastisch! Het opstijgen is zooo cool, eerst even recht omhoog en dan met een flinke draai verder de lucht in! Het kan ons niet lang genoeg duren, helaas staan we met nog geen 4 minuutjes boven op de gletsjer. 'Fox Glacier' is samen met de "Franz Josef Glacier' één van ‘s werelds makkelijkst te bereiken gletsjers omdat de uitlopers zo diep het dal in lopen. Omdat in het einde van de gletsjers de meeste beweging zit en gevaarlijker terrein is worden we ergens verderop gedropt. Wat ontzettend indrukwekkend! Tussen 2 bergwanden ligt een lange smalle strook met ruige ijspieken, diepe dalen en blauwe holen. Met onze lichamen gebukt lopen we weg bij de helikopter. We krijgen ‘spikes’ onder gebonden zodat lopen een eitje is. En daar gaan we, volledig ingepakt in ‘tenue de winter’ volgen we ‘Sky’ onze funky ‘tour-guide’! Met een grote pikhouweel creëert hij een pad over de gletsjer. Doordat de gletsjer constant in beweging is bestaat er geen standaard pad maar wordt het deels ter plekke gemaakt door onze 'Sky'.
Tijdens een 4h durende hike ontdekken we alle prachtige plekken! We lopen door tunnels van blauw ijs, kruipen door holen in het ijs en kijken onder magische blauwe ijskappen door. Dieptes van wel 70 meter waarin water stroomt hangen we boven en kunnen we inkijken. We komen uit bij de Victoria waterval, die afkomt van de gelijknamige hoger gelegen 'Victoria Glacier'. Een vieze bruin/grijze watermassa dendert met een onophoudelijk kabaal de berg af.
We zijn er met z’n allen stil van. Dat we dit toch nog mogen beleven met zijn viertjes is een flinke kers op de taart! Het zag er vanmorgen toch heel anders uit... Als toetje worden we weer teruggevlogen met de heli! Waanzinnig! Wat een beleving op zich. Na wat duikvluchten en een paar gezamelijke vreugdegilletjes staan we vol trots en dik tevreden weer met beide benen op de vloer!

Om bij te komen van deze ‘adrenaline rush’ nemen we even een relax momentje in de ‘Hot Pools’ van Franz Josef’. Voor de temperatuur hoeven we het niet te doen want kou hebben we zeker niet gehad boven op al het ijs. Maar rustig bijkomen van het avontuur en gezellig bijkletsen is niet onaangenaam. We lopen alle 3 de baden af van 36 tot en met 40 graden. Zodra we het ook fris krijgen in 40 graden rijden we richting huis, frissen we ons op en genieten we van onze laatste gezamenlijke etentje in Niet Zeeland. Het dringt nog niet echt tot ons door dat we morgen ons moeten opsplitsen. Het zal wel even onwennig zijn. Wat hebben we het gezellig gehad samen!!
See ya tomorrow morning for the last time @New Zealand, Awesome Travelmates!! 💙

Oohh wat gaaf..!!! Toch nog de glasier op..! 😍😍. Ik hou echt van jullie avonturen..! 😘 geniet er nog even van samen

Nienke 2018-01-23 12:29:17

WoW super wat gaaf!!

Leonie 2018-01-23 14:39:45

Prachtig, wat een kleuren en vormen...en dan ook nog een helicoptervlucht...

Saskia 2018-01-23 15:35:37

Oh oh, wat een onwerkelijke kleuren. Niet te geloven!! Wat een overweldigende natuur, heb er geen woorden voor. Ben er stil van, verwonderd!!

Mams 2018-01-23 22:22:06

Wat gaaf dat jullie na het teleurstellende weer toch nog de gletsjer op kunnen. Ziet er heel mooi en avontuurlijk uit!

Manja 2018-01-24 08:12:34

Wat ongelooflijk mooi

Leida 2018-01-24 14:36:44

Bofkonten en wat een geweldig avontuur erbij voor jullie! Mooi om die blije koppies te zien ☺️