Remembering 9/11

Verenigde Staten, New York

Vandaag beginnen we indrukwekkend. We nemen de metro naar wat heel lang 'Ground Zero' is geweest en wat nu 'The Memorial' heet. Het is de plek waar de bijna 3000 slachtoffers, op een hele mooie ingetogen manier, worden herdacht die om zijn gekomen zowel bij de aanslag op 11 september als ook bij het bombardement in 1993.

Bij aankomst zien we eerst het 'One World Trade Centre'. De wolkenkrabber die na de vernietiging van de 'Twintowers' als vervanger is gebouwd en in 2014 in bedrijf is genomen. Het is een prachtig imposant gebouw, natuurlijk wordt het verstrekt door het treurige verhaal wat de reden voor de bouw is geweest. Maar dat heeft z'n goed recht.
Vlak naast dit gebouw ligt vanaf 2011 het herdenkingsmonument, 9/11 Memoriaal-monument, in de vorm van 2 waterbakken van ongeveer 9m diep in de grond. Deze zijn gebouwd op exact dezelfde plekken als waar voorheen de 'Twin Towers' hebben gestaan. Letterlijk op de funderingen daarvan. De water bakken worden continu gevuld met water wat vanaf de bovenranden naar beneden stroomt over de gehele breedte. In het midden van de bakken verdwijnt het water in een kleinere opening. Langs de bovenranden is over de gehele afstand een platte rand geplaatst waarin alle bijna 3000 namen van de slachtoffers zijn genoteerd, hier krijg ik wel even kippenvel van. Zoveel slachtoffers, zoveel nabestaanden, zoveel verdriet bij elkaar. Als buitenstaander blijft het nog steeds ontzettend moeilijk te bevatten wat al deze mensen overkomen is. Ik zou ze allemaal sterkte willen wensen...

Vlakbij het WTC ligt het nieuwe metrostation WTC. Het station is beschadigd geraakt bij de bomaanslag op het WTC in 1993 en uiteindelijk vernietigd door de aanslagen in 2001. Het daarna tijdelijke gebouwde PATH station, dat 323 miljoen doller gekost heeft, wordt vervangen door een groot knooppunt voor openbaar vervoer. Dit plan kost 4 miljard dollar, meer dan het WTC zelf. Helaas is het nog maar gedeeltelijk af maar het stuk boven de grond is al wel heel erg mooi om te zien. De vorm van het witte gebouw, een constructie van staal en glas, verwijst naar een vogel die opstijgt uit een kinderhand. Het is bedoeld als een monument voor de slachtoffers van de aanslagen.
In het dak van de 100 meter lange en 35 meter wijde hal is een gat waardoor daglicht de perrons beneden kan bereiken. Elke 11 september schijnt de zon om precies 10.28 uur door het gat, een verwijzing naar het moment dat de laatste toren viel op 9/11.

Vanuit het 'financial district', waar het WTC ligt, lopen we door naar de kop van Manhattan. Waarvandaan de gratis veerboot vertrekt naar 'Staten Island'. Staten Island is een van de vijf stadsdistricten van New York. Het eiland zelf is toeristisch gezien niet aantrekkelijk maar de gratis veerdienst er naartoe vaart langs 'Liberty Island'. Liberty Island is een klein onbewoond eiland in de monding van de Hudson River. Op het eiland staat het wereldberoemde 'Statue of Liberty'. Het vrijheidsbeeld hoeven wij niet zozeer niet van dichtbij te zien dus een kostbare excursie naar het eiland slaan we over maar voor een gratis boottochtje erlangs zijn we wel in. Het is een half uurtje heen en half uurtje terug. Dus om geen tijd te verspillen rennen we bij aankomst op het eiland snel door om gelijk de eerste de beste boot terug te halen!! Gelukt! Terug staan we achter op het dek waardoor we een mooi zicht hebben op de 'skyline' van Manhattan!!

We nemen de metro naar 'Meatpacking District. Het is een wijk van New York, in de Lower Westside van Manhattan. Oorspronkelijk bevonden zich rond 1900 in deze wijk ongeveer 250 vleesverwerkende bedrijven, na het terugdringen van de vleeshandelaren raakte de buurt in verval en vormde het een middelpunt van drugshandel en prostitutie. Laat jaren 90 ontstond er een ommekeer door initiatieven zoals het vestigen van boetieks en uitgaansgelegenheden. In 2004 werd de wijk door het New York Magazine 'de meest modieuze buurt van New York' genoemd. De spoorbaan van de West Side Line werd daarna verbouwd tot een langgerekt stadspark, 'High Line park'. In tegenstelling tot andere parken ligt High Line park boven de grond, op het traject van een verhoogde spoorweglijn die niet langer in gebruik is. Het park werd ontworpen door de Nederlandse ontwerper Piet Oudolf. Er zijn een groot aantal verschillende planten geplant samen met verschillende gezellige zitjes zoals houten-en metalen bankjes, houten ligbedden en een ruime keuze aan eet standjes! Heerlijk om een hele middag doorheen te struinen en lekker ergens je boekje lezen. Daar hebben we vandaag helaas de tijd niet voor dus na een paar 100 meter duiken we de trap weer af en nemen we een kijkje in 'Chelsea market'. Het word omschreven als een overdekte markt in de oude 'oreo fabriek' met allemaal leuke winkeltjes. Ik moest gelijk aan een overdekte markt denken, met kraampjes en verse artikelen. Nou, zet dat beeld maar gauw uit je hoofd, want Chelsea Market is absoluut iets anders. Positief bedoeld!!! Chelsea Market werd oorspronkelijk gebruikt voor alles wat met koekjes te maken heeft. Later is het gebouw gerenoveerd en zijn er kantoren op de bovenste verdiepingen gekomen en winkels op de begane grond. En die begane grond is wat Chelsea Market nou zo leuk maakt! Het is een mix van verse producten, bakkerijtjes, eettentjes en snuisterij winkeltjes met heel veel hippe hebbe dingetjes. Alles in een gemoedelijke sfeer van gezellig eten, kletsen en rondsnuffelen. Voor ons echt een plek om je even een echte New Yorker te voelen.
Bij de Italiaan bestellen we een heerlijke 'pasta en sandwich to go' die we in het parkje, 14th Street Park, naast de markt lekker oppeuzelen.
Na deze heerlijke middag nemen we de metro terug naar het One World Trade Centrum waar we vanmorgen kaartjes hebben gekocht om vanaf de bovenste verdieping Manhattan te gaan bewonderen! Wat een ervaring. In New York kan je ook voor diverse andere wolkenkrabbers kaartjes kopen waar je van bovenaf de stad kan bekijken. Het voordeel is dan dat je de 'Tower One' op je foto hebt staan. Maar om van het hoogste gebouw met zo een beladen betekenis het zo laag gelegen New York kan bewonderen is toch wel heel uniek. De toren is in totaal, zonder de bliksem afleider, 541 meter hoog. Dat is 1.776 voet, het symbolische getal wat verwijst naar het jaar waarin Amerika de onafhankelijkheidsverklaring heeft getekend. Daarmee is het het grootste gebouw van het gehele Amerikaanse Continent en het op 4 na hoogste van de wereld.
Binnen een minuut brengt een van de vijf liften ons naar de 102de verdieping op ongeveer 380 meter hoog. Tijdens deze klim speelt er op alle 4 wanden van de lift rondom een film af waarin de ontwikkeling te zien is van de Tower One. Super tof. Nadat we de lift uitstappen krijgen we nog een film te zien waarna, volledig onverwachts, de wanden omhoog schieten en we voor het eerst een deel van de Sky line van New York zien. Adembenemend! We lopen door naar waar we 360 graden zicht hebben op New York ! We hebben kaartjes gehaald voor 8h 's avonds zodat we de zonsondergang kunnen zien en dus ook de stad in het donker met al z'n lichtjes! Uren kunnen we kijken naar wat er allemaal onder ons gebeurt...

WoW! Echt super gaaf zeg!

Sandra 2016-05-28 08:18:01

Echt coooooool!

Carolien 2016-05-28 09:15:50

Ongelooflijk wat imposant....prachtige foto's...en mijn complimenten voor je leuke en duidelijke reisverslagen.