Hans, Frank en Frans

Nederland, 's-Hertogenbosch

Vandaag hebben Hans van Vliet, Frank Dorst en Frans X. Cremers de CO2-Zero gevaren van Den Bosch over Dieze, Maas, Bergse Maas, Heusdenskanaal, Andelse Maas, Afgedamde Maas en Merwede naar Gorinchem bij goed weer door een typisch Hollands landschap met wolken en koeien lopend tot in de rivier.
Wat verder opvalt:
  • de autoriteit van havenmeesters en sluiswachters wat ons circa 2 uur extra vaartijd kost;
  • in het Heusdenskanaal staat een enorme waterkering van een hefbare schuif met een doorvaartbreedte van 50 m. en een doorvaarthoogte van circa 12 m.
  • de eeuwenoude walmuren bij Woudrichem aan de Merwede en dan denkend aan de orkaan Irma die dan gaat over de onbeschermde kust in Florida.
  • de stand van twee meters op het dashboard, waarvan niet altijd duidelijk is hoe het ampèrage van de accu’s is.
  • en natuurlijk de stilte aan boord, waardoor de goede / sterke verhalen uitermate tot zijn recht komen.
Om 16 uur hebben we de boot afgemeerd in de haven van de W.V. De Merwede. In ieder geval water bijgevuld en ook walstroom, hoewel niet helemaal duidelijk is hoe dit systeem werkt.
Met de auto van Frank, die we daar ‘s morgens hadden geparkeerd, naar Den Bosch gereden naar de auto van Hans, die deze keer nog op dezelfde plek stond!