Bardenas Reales, Tudela ,Fontellas, Lumpier, Oloron St.Marie en Roquefort.

Spanje, Tudela

Nog steeds dinsdag, net verslag van Pamplona geplaatst, wij hebben vandaag een toer gemaakt van Pamplona tot Tudela. We moesten even wennen aan een nieuw gebied, droog niet veel te zien. Hebben paar dorpen bezocht en wel Marcilla, Corella, Cascante en tot slot Tudela waar we nu op de plaatselijke CP Parking Argentina staan sc 19507 vlakbij centrum. Morgenochtend gaan we dit stadje verkennen is dus oud bisschopstadje, gaan het morgen zien. De dorpjes hebben we allemaal bezocht, maar voor ons niet heel interessant. Wat foto’s gemaakt maar niet veel. Wij zijn nu klaar voor de wedstrijd straks, overigens is het erg warm dus alle ramen open ff door waaien. Nou het voetballen slaan we maar over he😜😂.

Het was een vreselijk warme nacht, lang geleden hoor pfffff, niets voor ons. Het is dus woensdag en gaan eerst even lekker douchen in het campertje, daar knapt een mens van op. Na het ontbijt gaan we op pad, het centrum van Tudela ontdekken. Eerst naar de tourist office, wat hebben we een geluk deze keer. Bijzonder aardig meisje die alle tijd voor ons nam, dit hebben we wel eens anders meegemaakt. Veel uitleg, ook wat we nog willen doen kaarten en info gekregen, toppie. Gaan eerst koffie drinken( zonder iets erbij)op terras en straatkaart bekijken, dan eerst naar de cathedral voor hij dicht gaat. Het prachtige plein waar we koffie drinken heet plaza de Los Fueros, er is ook een mooie poort van binnen geschilderd met witte bloemen😍. Op het plein staat ook de stadsnaam TUDELA in witte letters, natuurlijk goed voor velen foto’s. De leuke kleine straatjes geweldig, muurschilderingen en kunst, maar ook mooie bronzen beelden. Er is een muur met kunst, allemaal bewakingscameraatjes, streetart🤷🏼‍♀️van een lokale kunstenaar, zie de foto. De overdekte markt hebben we 1 blik in geworpen en weer weg, niets aan🤫😂. Dan de cathedral of Santa Maria, het klooster en museum. Heel speciaal, somber gemaakt van steen maar de zijkamers(inhammen), daar staat de prachtige beelden beschilderingen allemaal erg druk. Zie de foto’s maar, het klooster alleen de gangen door kunnen lopen. Het museum hebben we 1 verdieping gelopen en toen vonden we het mooi. Pensionada 3 euro toegang. Daarna lopen we om de cathedral heen en zien boven bij de toren een ooievaarsnest, op tijd om foto te maken. Tussen de huizen door kon ik een foto maken van het beeld boven op de Santa Barbara Hill, het monument heet To The Heart Of Jesus bij het oude kasteel wat wij niet hebben bezocht. Ondertussen 36 graden en het lopen is niet zo leuk meer. We komen langs een prachtig gebouw met mooi bronzen beeld ervoor van een man die viool speelt, mooi gemaakt. Het gebouw is een muziek conservatorium, lopen op binnenplaats maken foto en door. Gaan terug naar Plaza Los Fueros om iets te eten. Beide kiezen we voor een broodje en een glas wijn, is genoeg met die hitte. Gaan terug naar de camper, laden en lossen🤪. Dan rijden we 18 km naar het infocentrum van Bardenas Reales. Het is een geweldig stuk naar het infocentrum 4 km genieten. Opeens grote stieren, stoppen voor foto’s. Gaan verder nog meer, wij denken dat hier aantal fokkerijen zitten, gaaf te zien. Bij info centrum halen we kaart om de 34km route te rijden, dat zien jullie later. Er zijn 2 Engelse mensen binnen bij de info beetje in paniek, willen water maar hebben geen contant geld, kaart kan niet. Mensen aan balie doen niets🙈😱. Hebben in die hitte de tour op de fiets gedaan, grote flessen water bij zich maar op. Wij hebben ze geld gegeven zodat ze 2 flesjes koud water uit automaat konden trekken. Gelukkig dat ze waren, goede daad dus. Ook hebben we de flessen nog gevuld met eigen water, dankbaar. Vroegen wat ze konden doen voor ons, let op wat Geert zegt. Als we tegen Engeland moeten voetballen, laat ons dan winnen😹😹. Allemaal lachen natuurlijk.
Wij gaan naar de cp Aceite Artajo in Fonstellas sc 55295, om een aangelegd meertje gemaakt tussen de olijfbomen en het bedrijf zit hier. Donderdag om 10 uur een rondleiding in het bedrijf en olijfolie proeven😍. Wij nemen een rustdag dan ook, erg warm en even lichaam rust geven. Vrijdag gaan we de Bardenas Reales route rijden, en gaan dan richting Foz de Lumbier. Daar gaan we de kloof lopen om de gieren te spotten. Tot laters.

Dan is het donderdag en voor het eerst sinds tijden ben ik ziek, dus alles op laag pitje. Omdat de Barnedas Reales een toer is die je met de camper rijd doen we die wel. Het blijft warm 38 graden pfffff, we gaan naar het park en starten met de route op ons gemak. Daar ik het niet kan opbrengen veel te schrijven zou ik zeggen kijk de foto’s. Als we daar klaar zijn rijden we naar de camperplaats die we hadden uitgezocht, verder op bed gelegen🙈. Omdat er zaterdag regen verwacht wordt gooien we het progamma om, donderdag gaan we wel olijfolie kopen en azijn. Daarna rijden we naar Lumpier, daar willen we vrijdag de kloof lopen waar we gieren kunnen spotten. In Lumbier staan we op een camperplaats Parking Lumbier sc 72414, prima plek in centrum zonder voorzieningen. Oma gaat weer naar bed, maar het is zo warm. In de avond even stukje lopen door oude centrum, is wel aardig. Geert gaat wat eten ik sla even over. Hoop dat het morgen beter is, redelijke nacht gehad.

Nu vrijdag, ik voel me wat beter, dus besluiten we de kloof te lopen, 2,5 km en natuurlijk ook terug. Omdat we vroeg zijn lopen we in de schaduw, heerlijk en lopen met de wandelstokken ook prettig. Verder zou ik zeggen kijk de foto’s het is prachtig daar. Veel gieren gezien, lastig te fotograferen. Dus kijk goed op de punten van de rots bovenop zie je ze zitten. Hebben heerlijk op ons gemak gelopen, echt een aanrader Foz de Lumbier. Dan besluiten we richting Frankrijk te gaan door de Pyreneeën, We zijn op bijna 1600 meter hoog geweest, prachtig, maar smalle wegen🙈. Goed stuurwerk van mijn vriendje, hoog en geen afscheiding. Maar tot overmaat van ramp is het zeer mistig, dus 40 km bijna geen hand voor ogen zien. We zijn veilig beneden gekomen en rijden een stuk door leuke oude dorpjes. We komen aan in Oloron St.Marie op de parking sc 9777. Gelukkig nog plekje, bij centrum incl.voorzieningen en gratis stroom. Ik ga naar bed, morgen zaterdag plaats ik verslag.

Nu zaterdag en voel me beter, gaan weer op pad en gaan naar Roquefort🙈😂😉🤫, Geert verheugd zich er nu al. Jullie begrijpen het al, dit was niet de Roquefort die we in gedachten hadden, die ligt 335 km.verder. Hadden we maar moeten kijken, ligt niet op onze route, volgende keer beter. Zijn er 35 jaar geleden wel geweest🤪. Gelukkig komen we niets tekort dus hoppa staan nu in de rust op een plek van Camping-car Park te Roquefort, compleet uitgestorven. Maakt niet uit vandaag en morgen veel sport op tv dus prima voor vandaag. Morgen gaan we richting Bordeaux, wie weet kunnen we lekker flesje wijn scoren, is zondag. We hebben regelmatig wat regen en temperatuurverschil van 20 graden echt niet te geloven he.

Wij hebben nog 8 a 9 dagen vakantie, reizen op ons gemak naar Nederland. Weet niet of er veel leuke dingen zijn om te melden. Ik denk misschien nog 1 of hooguit 2 verslagen. Zullen meer leuke foto’s zijn dan dingen die we doen of beleven. Voor nu goed weekend allemaal.

Lieve groet van ons.

Mooie foto's en tekst. Doe je rustig aan met je gezondheid. Gr theo

Th.jakobs@upcmail.nl 2024-06-29 15:58:27

Hihi, laatste foto, is er misschien een camera 🎥 in de buurt? 🙈 Doe voorzichtig met jullie gezondheid en dank je wel voor de mooie verslagen. 😘

Ilse 2024-06-29 20:10:43

Bardenas reales blijft prachtig, om te zien dus die willen we nog wel eens doen. De kloof lopen lijkt mij ook geweldig” vooral voor de gieren”. Ziek zijn niet leuk, maar gelukkig knap je al weer op. Nog paar mooie dagen en dan weer lekker naar huis. Toch weer een fantastische trip geweest.

Paula 2024-06-29 22:42:02

Gelukkig ben je snel opgeknapt Ien. Het blijft geweldig die kerkjes en oude straatjes. Nu weer langzaam op de terugweg. Goede thuisreis.

IngridH. 2024-06-30 14:35:09

Gelukkig zijn jullie nu weer fit om thuis te komen maar er is weer veel gezien en beleeft dat is vakantie mooi hoor