Picos de Europa deel 2 Cangas de Onis en Posa de Valdeón en Las Arenas

Spanje, Las Arenas

Vrijdag al weer, de tijd gaat nu wel snel hoor maar we gaan door met genieten. Na ons ochtend ritueel gaan we naar de bus die ons naar de Basilica de Santa Maria la Real de Covadonga brengt, mond vol he🙈. Eerst even een koffie drinken op bus station, dan om 10.30uur vertrekt de bus duurt kwartiertje. Het is geen geweldig weer, bewolkt, fris en er komt regen. Als we aankomen is het een prachtig gezicht de Basiliek zo boven op de berg te zien, dus moeten we klimmen. Gelukkig is het goed te doen, en als eerste komen we de grot tegen. Dat is even een flinke trap op, waterval ernaast en een adembenemend gezicht alles bij elkaar. Wat erg jammer is dat je nergens binnen mag fotograferen, maar vooral bewaking die echt oplet dat je dit ook niet doet🙈. We hebben in de grot gezeten en stiekem foto gemaakt😱. Helaas hekken voor het kapelletje en bewaking geen foto dus, het zag er prachtig uit binnen de kapel. Dan loop je door de gang van de grot, zijn stellingen geplaatst waar je kaarsje kan branden. Als we buiten komen regent het zachtjes, wij vinden het niet druk. Het is 12 uur en horen dat de kerkdienst begint, dus snel lopen we naar de Basiliek. Behoorlijke trap op, ook hier geen foto’s. Ook hier stiekem foto gemaakt. Het is prachtig van binnen, een stijl die wij mooi vinden. Niet teveel poespas, maar daar zullen de gelovigen anders over denken. Het geloof is hier wel een ding hoor. Na de dienst lopen we naar het museum, altijd fijn als het regent. Mocht je hier ooit komen is het museum een aanrader, mooi modern en zeker veel te zien binnen. Entree is 3 euro, pensionada 1 euro😉🫣. Drinken weer koffie met wat lekkers, ja Petra we konden het niet laten🙈😂. Dan de bus terug, is 14 uur dus mooie tijd. Bij camper gekomen even chillen, daarna gaan we nog even dorp in. Paar inkopen doen, eten halen en chillen in camper. Het is vreselijk druk hier, de cp is gesloten ivm het grote feest dat morgen avond( zaterdag)om 23.00 uur begint en de hele nacht doorgaat, campers en auto’s stonden overal, wij op tijd voor plek. Gelukkig zijn we dan weg, ook kleine kermis🙈.

Zaterdagmorgen is men alweer aan het vechten voor een plekje, hiervandaan vertrekken ook de bussen naar boven. Wij blij dat we na het ontbijt kunnen gaan rijden. We gaan verder met de prachtige route door de bergen en genieten volop. Zien dan bij een parking berg beklimmers aan het werk blijkt een klimschool, wat gaaf te zien. Gaan koffie drinken en kijken even bij de waterval. Het is een groot klimterrein, als ze boven zijn gaan ze via een kabel en zoeven ze naar de overkant😱🙈. Nooit van mijn leven, wij gaan verder🤪😂. Ik kan niet beschrijven hoe prachtig het hier is, wij beide genieten van alles maar ook van de rust, de puurheid. Aangekomen bij de cp in Posa de Valdeon sc30000, waren nr 4 in de rij. Bleek dat systeem niet werkte, het is registreren bij de cp of reserveren dus wij hadden gereserveerd, wat een drama. Moesten bij de bar een inrijkaart halen, was wel lachen. Wat een prachtig uitzicht, prima camperplaats genieten. Gaan naar het dorpje, nu 15 uur dus gaan wat warms eten makkelijk voor vanavond. Heel gezellig buiten eten, wijntje en mensen kijken. Fietsers, motorrijders, camperaars alles zit hier. Morgen gaan we omgeving lopend verkennen. Als we terug bij camper zijn, gaan we uurtje in de zon. Het is Vijf uur dus het mag, verder chillen, verslag schrijven en voetbal kijken, tot morgen.

En dan is het zondag, geslapen zonder ook maar 1 geluidje, complete rust en geen lantaarnpalen. Nou ja, ik heb vannacht 1 geluid gehoord dat ik niet kon thuis brengen, wel een dieren geluid. Zie ik op een kaart in het dorp heb er een foto van gemaakt(natuurlijk😂)dat hier beren zitten, maar ook wilde katten. Dus wie weet heb ik dat gehoord, we hebben ze nog niet gezien in ieder geval🙈.
We hebben een leuke wandeling door en om het dorp gemaakt, foto’s van vervallen huizen geven aan hoe het was vroeger. Het kaasfabriekje is helaas dicht, morgenochtend voor we weggaan even kijken of het open is. Specialiteit van de streek hier Azur kaas( blauwe kaas) Geert zijn favoriet. Verder is het rustdag, maar om 15 uur voetbal dus wij zitten er klaar voor. Morgen gaan we verder met onze toer Picos de Europa. Ja hoor gelukkig gewonnen het nederlands elftal kunnen weer slapen.

Wat een pech op maandagochtend, na het ontbijt lopen we even naar het dorp om brood te halen en naar het kaaswinkeltje te gaan voor Geert zijn kaas. Is het kaaswinkeltje dicht😱🙈, dan maar even naar het piepleine winkeltje om een brood voor de lunch te halen, dat lukt en ze verkopen ook de smeerbare blauwe kaas van de buren, dus hoppa toch iets. Om precies 10 uur vervolgen we onze tocht door de Picos, het genieten is weer begonnen. Die natuur, de rotsen de zeer smalle wegen🙈het is overweldigend. We maken diverse stops om van het uitzicht te genieten. Dan zie ik weer een heel oud bruggetje dus foto🙈😂Geert stopt met alle liefde. Wij kunnen niet alles bezoeken ivm onze tijd. Volgend jaar komen we terug en bezoeken wat nu niet kon. Ze werken hard aan de weg, dus hebben een pittige omleiding gehad. 2 x mogen we met de camper niet een weggetje op, Geert vind het erg jammer, nou ik niet hoor toen ik het eerste weggetje zag dacht ik dat zal toch niet he, gaat hij toch niet doen🙈😂😂. 5 km terugrijden voor ander weggetje ging goed. Onze stop is een cp in Las Arenas(Getxo)sc 77431 een parking aan rand van centrum met grote plekken, niet meer dan dat. Maar heel fijn grote wasserette op de hoek, wasmachines en grote drogers. Jaja niet maandag wasdag maar dinsdag wasdag, bed verschonen enz.dorpje verkennen en lekker buiten de deur eten, om woensdag de Picos te verlaten richting Bilbao.

Ik doe een foto van de tijdlijn van vandaag erbij, is de route goed op te zien.

Lieve groet Geert en Ineke.

Wauw wat een prachtige route en af en toe met klamme handjes 😜😘

Ilse 2024-06-17 20:36:13

Mooi he de Picos, twee weken geleden stonden wij ook op no.5 met eigen tuintafel. s'Nachts 4 gr. bij de buren was de watertank leeg gelopen door de vorstbeveiliging. Goede reis Irma en Bob

Bob Visser 2024-06-17 20:49:08

prachtige foto’s en weer lekker meegenoten.