Fietsen door de Biesbosch

Nederland, Biesbosch museum

Om 11.15u stappen we op de fiets voor een dagje in "de Biesbosch". Onze koffiestop is in het museum. In Werkendam gaan kekgangers weer naar huis. Hier zien we, net als bij ons in Wezep, dat de dames hun hoed in een plastic reclametasje meenemen naar de kerk. We zitten middenin de Bible Belt: Werkendam, Hardinxveld-Giesendam. We zien ook gezinnen strak in het zwart of donkerblauw gestoken. Zelfs de jongens, vanaf 5 jaar, dragen een kostuum met keurig gepoetste, nette schoenen en de (kleine) meisjes in rokjes en een gebreid hoedje.

Voor een lekker bakkie gaan we naar Biesbosch MuseumEiland, ontstaan in 2014. De Brabantse Biesbosch is onderdeel van Nationaal Park de Biesbosch. Het is een uniek zoetwatergetijdengebied dat sinds 1994 de status Nationaal Park heeft. Het is natuur met een voor Nederland kenmerkende cultuurhistorie. Hier hebben mensen eeuwenlang gewerkt met en tegen het water, polders gemaakt en de natuur naar hun hand gezet met een heel eigen griend- en rietcultuur. De Biesbosch is ontstaan na de Sint Elisabethsvloed van 1421 en heeft de afgelopen jaren een grote metamorfose ondergaan. Na de Don Boscovloed van 1995 is in het kader van Ruimte voor de Rivier met de ontpoldering van de Noordwaard begonnen. 450 hectare is 'ontpolderd', om er voor te zorgen dat het rivierpeil beheersbaar blijft. Wanneer het water in de Merwede boven de 2 meter NAP stijgt, kan de hele polder Noordwaard onderlopen, wat zorgt voor 30 centimeter lagere waterstand bij Gorinchem.

Er waait een straffe wind als we, tegen de wind in, door de Biesbosch fietsen. Een polderlandschap met veel water. Aan het aangespoelde riet kun je zien dat het water er soms heel hoog staat. We zien vogfelaars turend over het landschap op zoek naar de plek vanwaar de vogels hun gezang laten horen. Jammer dat ik de vogelgeluiden niet ken. Bij de merel houdt het, met mijn kennis, wel op.

Na 40 km. zijn we terug in Werkendam en besluiten van daaruit de snelboot terug naar Gorinchem te nemen. Het fietsen zijn we, na 4 dagen, helemaal zat.

In Gorinchem gaan we naar ons, inmiddels, favoriete terras bij "De Hoofdwacht" op de grote markt. We hebben nog niet gegeten en kiezen iets lekkers van de kaart. Het wordt "de Hoofdwacht", een herlijke varkenshaassaté met friet. De nasi die voor vanavond op het menu staat schuift gewoon een dag op.

Op de camping genieten we nog van de avondzon. We hebben nog een week vakantie en zoeken in het Vekabo-boekje naar onze volgende stek. Het wordt Vijlen in Limburg waar we lekker kunnen wandelen in het heuvellandschap. Of toch niet.......