Madikwe - Mauritius

Mauritius, Pointe aux Canonniers

Gisterenavond toen we op onze kamer kwamen, brandden er allemaal waxinelichtjes en stond er een fles champagne koud. Als excuus voor de muizen! Ook was het bad gevuld en omringd door waxinelichtjes. Nog maar even snel in bad gegaan met een glaasje champagne dus! 😄
Vanochtend zijn we rond 6.30 uur vertrokken vanuit onze lodge. Er zou een ingepakt ontbijt klaar staan, maar dat bleek niet gelukt. Er werd nog snel iets voor ons gemaakt en daarna konden we gaan! Het is 4,5 uur rijden naar het vliegveld, dus we hebben een aardig ritje voor de boeg. Onderweg naar de uitgang van het park komen buffels, koedoe’s en olifanten ons nog gedag zeggen. Doei lieve dieren en doei prachtig land!
De rit leidt ons voornamelijk over snelweg, dus dat gaat gelukkig vrij voorspoedig. Klein oponthoudje alleen doordat Johan te snel reed en we daarom aangehouden werden door de politie. 134 km/uur waar 120 km/uur toegestaan is. Vervolgens konden ze niks met z’n Nederlandse rijbewijs, dus kregen we de keuze: of mee naar het politiebureau of ter plekke 250 rand in cash betalen (ongeveer 15 euro). We hebben een internationaal rijbewijs meegenomen, dus we hebben eerst gevraagd of ze deze dan niet konden gebruiken, want we hadden in beide opties geen zin. Dat was uiteindelijk goed, maar de hoofdofficier vond t allemaal niks: ‘he is lying, they are never gonna pay for this!’. Nou ja goed, wij kregen een officiële boete, die je bij een supermarkt of postkantoor kan betalen. Wij rijden braaf naar een supermarkt en krijgen daar doodleuk te horen dat de boete nog niet in het systeem staat en dat het nog wel een maand kan duren. Dan zijn wij hier alleen niet meer. 😅 Bij het inleveren van de auto nog even nagevraagd en we schijnen ‘m online te kunnen betalen.. Dat gaan we als we thuis zijn maar even proberen, voordat Johan op een zwarte lijst komt ofzo.
We komen ongeveer 2,5 uur voordat de vlucht vertrekt op het vliegveld aan. Het inleveren van de auto gaat snel, maar het inchecken, security en paspoortcontrole duurt lang. Ook omdat de reisorganisatie ons had verteld dat we op alle vluchten 23 kg bagage mee mochten nemen, wat voor KLM klopte, maar hier dus niet.. Max 20kg. Koffers dus open en spullen overhevelen naar de handbagage. Wat een gedoe allemaal. Gelukkig is onze baliemeneer coulant en is ie tevreden met een trui en een boek eruit. 20 kilo nog niet bereikt, maar het was goed zo.
Uiteindelijk zijn we een half uur voordat de vlucht vertrekt, overal doorheen. We rennen nog even langs wat winkels om wat te eten te halen en uiteindelijk zitten we op tijd in het vliegtuig, die ook bijna op tijd vertrekt. De mondkapjes vissen we onder uit de tas. Die hebben we nog niet nodig gehad, maar op deze vlucht wel. Om 19.30 uur (lokale tijd; 17.30 uur in Nederland en Johannesburg) landen we in Mauritius! Waar het in Johannesburg allemaal wat tegen zat, gaat het hier bijna té makkelijk. We staan even in de rij voor de paspoortcontrole, daarna soepeltjes door de COVID controle (formuliertje van tevoren ingevuld en check) en op het moment dat we bij de bagageband komen, liggen onze koffers er al op! Kan Schiphol nog wat van leren 😊. We pinnen snel Mauritiaanse roepies en lopen dan door naar de autoverhuur. Ook hier geen rij en geen problemen en een uur nadat we geland zijn, rijden we weg in ons Suzuki Swift! Het is een klein uurtje rijden vanaf het vliegveld (zuidoosten van het eiland) naar ons hotel in het noorden. Zo klein is het eiland dus! De wegen zijn heel goed en we kunnen hier lekker verder oefenen met links rijden, al zijn we al bijna pro’s 😁. Enige opvallende is dat iedereen hier zo’n 20-30 km/uur langzamer rijdt dan de maximum toegestane snelheid. Misschien omdat het donker is of misschien omdat iedereen hier heel relaxed is. Rond 21.30 uur komen we aan bij het hotel. De koffers worden voor ons naar de kamer gebracht en wij mogen nog even dineren! Beetje gekke dag zo met het vliegen en het tijdsverschil en we hebben niet echt trek, maar toch wel lekker om even snel wat binnen te krijgen. Het hotel ziet er prachtig uit, voor zover we in het donker kunnen zien. Onze kamer is ook weer heeel mooi en er staat weer champagne, de 4e keer deze week 😄. Eigenlijk vind ik t niet te zuipen, maar t is wel heel lief iedere keer. En één glaasje krijg ik wel weg 😁. We zijn moe en het is hier inmiddels al 23 uur, dus we gaan lekker douchen en naar bed en morgen: helemaal niks!!!

Jullie hebben een prachtige reis gehad in Zuid Afrika en geweldig dat jullie de big five hebben gezien. Jammer dat die little five niet favoriet waren..... Veel plezier verder en geniet van de witte stranden en azuurblauwe zee!

Hetty 2022-10-05 21:46:14

Te hard gereden, foei joehennnn. Maar wat een prachtige foto's komen er elke keer voorbij! Morgen een dagje niks, geniet daar van:-) En de champagne moet wel op hoor🥂

Miranda 2022-10-05 22:53:55

Fijn dat alles goed is gegaan, jammer van die boete, maar ach….15 euro is nog te overzien😅 Heel benieuwd hoe Mauritius is!! Lekker genieten van ‘t niks doen nu! Veel plezier😘😘