Guatemala!

Guatemala, Guatemala

Hoi allemaal!

Hierbij mijn (voorlopig) laatste blog, want morgenochtend om 9 uur staat mijn vliegtuig klaar om mij (via Atlanta) naar huis te brengen!

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde heb ik vorig weekend in Antigua doorgebracht. Zaterdag had ik een erg leuke tour gepland. Ik ben naar een avocado farm geweest! Darn, wat zijn die dingen toch lekker! En nee, ik heb niet alleen maar gegeten (:p), maar ook veel geleerd over avocado's. Nadat ik heb geleerd dat het 9 tot 11(!!) maanden duurt om 1 avocado te groeien (en alle moeite die erin wordt gestoken, het is geen makkelijke vrucht om te groeien), heb ik mezelf beloofd nooit meer te zeuren over een te harde 'eetrijpe' avocado van de Appie. En natuurlijk na alle informatie hebben we heerlijke guacamole gemaakt en avocado smoothies gedronken.

Zondag met een andere student naar de eerste processie van de Cuaresma geweest. Cuaresma is de vastenperiode na carnaval tot pasen, die in Guatemala erg serieus wordt genomen! Iedere zondag in die periode is er een processie van een omliggend dorp naar Antigua, deze zondag was het van Santa Catarina. 'S-ochtends zijn families uren bezig met het leggen van Alfombras, prachtige 'dekens' op de weg gemaakt van houtzaagsel met kleurstof of bloembladeren. Ontzettend mooi om te zien. Om 11 uur begint dan de processie, wat toch wel een van de meest bizarre dingen is die ik ooit heb gezien. Gigantische hoeveelheid mensen (mannen in paarse gewaden en vrouwen in zwart en wit), mega beelden die uren worden gedragen op schouders in de warmte en nogal heftige muziek. Ik kan helaas geen filmpjes uploaden hier om de muziek te laten horen.

Na de processie met wat andere studenten geluncht op een biologische farm, mega lekker!

Maandag t/m donderdag beetje rustig aan gedaan, Spaanse les, huiswerk maken, (heel veel) salsa les, ijsjes eten, jenga spelen en Fuego een paar keer zien uitbarsten.

Vrijdag na mijn laatste les naar Pacaya geweest, een ontzettend actieve vulkaan. In 2014 was de laatste grote uitbarsting, maar alsnog komt er iedere dag rook en lava uit! Helaas kun je overdag geen lava zien. Een klein uurtje naar boven gehiked tot een uitzicht punt op Pacaya. Je kan niet tot aan de krater komen omdat ie zo actief is, maar je kan wel lekker marshmallows roosteren boven de hete lava stenen, yumm. Na een nogal stoffige wandeling naar beneden en een prachtige zonsondergang zaten we weer in de shuttle toen de chauffeur plotseling op z'n rem trapte en parkeerde. LAVA! Van een afstand in het donker zagen we roodgloeiende massa naar beneden stromen, zo vet! Helaas is mijn telefoon niet ingesteld op nacht + afstand en heb ik alleen maar een halfwazige foto kunnen nemen die in niks lijkt op het echt, haha!

Zaterdag afscheid genomen van mijn hostfamilie en met het vliegtuig naar Flores vertrokken. Dit dorpje ligt in het Noorden van Guatemala op een klein eilandje in een meer. Hier zijn gigantische hoeveelheden oude Maya steden te vinden en heb ik zondag (Yaxha) en maandag (Tikal) bezocht. Yaxha is het unpopulaire broertje van Tikal (de highlight van Guatemala). Waarom weet ik niet, want jemig wat was het daar mooi! En er was (naast ons groepje van 6) amper iemand te vinden! Onze gids heeft ons in 3 uur rondgeleid en veel uitgelegd over de Maya's. En als afsluiter hebben we een prachtige zonsondergang kunnen zien vanaf de hoogste Maya tempel van Yaxha, met rondvliegende spidermonkeys, brulapen, papegaaien en toekans.
Tikal is ook ontzettend mooi, alleen een stuk toeristischer! Wel leuk dat ook tijdens deze tour ik weer nieuwe dingen heb geleerd over de Maya's, maar ook over het regenwoud en de dieren. Zo hebben ze het 'geluid' van de brulapen gebruikt voor Jurassic Parc. Geen grappen, die kleine beesten zijn na de olifant, de luidste dieren op aarde! Als je door het park loopt klinkt het echt alsof er een dinosaurus de hoek om komt lopen! Ook hier weer prachtige uitzichten vanaf de tempels, hoog boven het regenwoud.

Dinsdag mijn laatste dag nog even genoten van het warme weer, lekker rustig aan gedaan en een laatste mooie zonsondergang bekeken. Vandaag naar Guatemala City gevlogen vanwaar ik morgen vertrek!

Tot snel allemaal!
Liefs Daan

P.s. sorry voor de gigantische hoeveelheid foto's! Zoveel mooie dingen gezien! :P

Hey lieffie.... weer mooie avonturen! Met heel veel prachtige foto's.... geeft een mooi beeld van watt je meemaakt. Tot snel, kuzzzz

Jeannette 2018-03-01 01:04:44

Hi Danique, heel fijn van je hele mooie reis met je mooie foto's, maar ook heel prettig dat je weer terug komt....je vader xxx

Gidie 2018-03-01 01:57:35

Hoi danique wat een prachtige fotos weer ,dank je wel weer voor het meegenieten hiervan😊goeie reis terug naar huis 😘✈

Petra 2018-03-01 04:10:21

Wat een mooie reis heb je weer gemaakt! Goede reis naar huis, daar wacht weer een nieuw avontuur........😘😘

José 2018-03-01 07:01:29

Wat heb je weer een prachtige reis gemaakt Danique! Een veilige reis naar huis waar het volgende avontuur op je wacht.😀✈️💋

Cora 2018-03-01 07:24:11

Mooi allemaal. Prachtig. We zien je gauw. Knuf.

Hannie en Henk. 2018-03-01 08:58:41

Echt weer prachtig. Veilige reis en tot gauw. Dan hoor ik vast nog meer verhalen. Kus

Anke 2018-03-01 12:28:39

Prachtig allemaal en wat een mooie ervaringen! Veilige reis terug en tot snel. Kus

Naomi 2018-03-01 13:17:02

Wat een prachtige reis kom maar weer veilig thuis.

Mia 2018-03-01 14:18:47

Wat een gave reis heb je gemaakt !! Prachtige foto's!!!!!!! Fijne terug reis . Op naar jullie nieuwe uitdaging. Wordt vast en zeker een groot succes . Liefs. Marijke

Marijke 2018-03-01 17:38:25

wat heb ik weer genoten van je prachtige verhaal en geweldige foto's. wat heb jij veel gezien en beleefd. Goede thuisreis en alle suc6 met je B&B liefs